این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۳۸-۴۷
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر فرسودگی شغلی پرستاران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پرستاران به دلیل مواجهه با استرس های فیزیکی، روانی و هیجانی در معرض فرسودگی شغلی قرار دارند که میتواند باعث ایجاد اختلالات جسمی, روحی و روانی برای فرد شاغل و تحمیل هزینههای مستقیم و غیرمستقیم بر فرد و جامعه گردد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی به عنوان یک مداخلهی روانشناسی بر فرسودگی شغلی پرستاران بیمارستان روانپزشکی رازی تهران میباشد. روشها: مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی بوده و در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد استفاده شد. جامعه آماری کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان روانپزشکی رازی تهران در سال 1393بود. از طریق روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و بر اساس معیارهای ورود 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت هشت جلسه 45 دقیقه ای به مدت دو روز در هفته تحت آموزش مهارت های مثبت اندیشی قرار گرفتند. نمونهها قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ را تکمیل کردند. دادهها با نرم افزار آماری SPSS19 و با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر, تی مستقل, زوجی و تحلیل واریانس تجزیه وتحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که فراوانی فرسودگی شغلی بر اساس جنس, تأهل و سابقه کارتفاوت معنیداری دارد. بعد از مداخله, میانگین نمرهی فراوانی فرسودگی (p=0/014) و شدت فرسودگی شغلی (p=0/031) گروه مداخله به طور معناداری کاهش پیدا کرد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی موجب کاهش فرسودگی شغلی پرستاران می شود. بنابراین می توان روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را روش مناسبی برای مداخلات روانی- تربیتی و مشاوره ای و درمانی در پرستاران قلمداد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مثبت اندیشی، فرسودگی شغلی، پرستار
عنوان انگلیسی
Effect of positive thinking skills training on nurse’s job burnout
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nurses are at risk of burnout due to exposure to physical, mental, and emotional stresses that can cause physical, mental problems and the imposition of direct and indirect costs on individuals and society. The purpose of this study was to determine the effects of positive thinking skills training as a psychological intervention on burnout in nurses Razi Psychiatric Hospital in Tehran. Methods: In this semi-experimental study, pre- and post-test plan with a control group was used. All of the nurses working in Razi Psychiatric Hospital in Tehran Iran, in year 2015 were our statistical research community. 30 nurses were selected Based on purposive sampling method. They were randomly divided into two groups of experimental and control. Positive thinking skills were trained to experimental groups during eight 45-minutes sessions, twice a week. We used the Maslach Burnout Inventory to assess the level of burnout. Results: Using analysis of covariance, independent t-test, paired T showed that prevalence of burnout was significantly different on the basis of sex, marital status, and work experience. The average score of burnout frequency (p=0/014) and burnout severity (p=0/031) was reduced significantly after intervention in the experimental group. Conclusion: Result showed that the Positive thinking skills training decreases the burnout of nurses. So, the method used in this study can be considered as an appropriate method for psychological-education interventions, counseling and treatment in nurses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
positive thinking, burnout, Nurse
نویسندگان مقاله
ناصر صدقی گوی آقاج | n sedghi goyaghaj
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
محمد رستمی | m rostami
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مریم خسرو زاده | m khosrozadeh m
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
محمدعلی حسینی | ma hosseini
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-76&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات