این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۷۶-۹۶
عنوان فارسی
ارزیابی وضعیت نابرابری پردیسهای دانشگاه فرهنگیان در سطح درونداد جهت نیل به توسعه پایدار
چکیده فارسی مقاله
یکی از مهمترین عناصر نابرابری در آموزش و پرورش کشور، معلم و کیفیت تربیت او در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان خواهد بود. اگر پردیسهای دانشگاه فرهنگیان در موقعیت نابرابر باشند محصول دانشگاه که همان معلمان میباشند به شیوه نابرابر و کیفیت نابرابر تربیت خواهند شد. رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت نیروی متعهد و متخصص برای آموزش و پرورش است. اگر پردیسهای دانشگاه فرهنگیان در موقعیتهای نابرابر باشند، محصول دانشگاه که همان معلمان میباشند به شیوه نابرابر و کیفیت نابرابر تربیت خواهند شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی با هدف ارزیابی وضعیت نابرابری پردیسهای دانشگاه فرهنگیان کل کشور (64پردیس برادران و خواهران) از نظر برخورداری از شاخصهای درونداد آموزشی انجام گرفته است. از مدلهای تاپسیس، آنتروپی و ضریب پراکندگی برای رتبهبندی و از روش تحلیل رگرسیون و با بهرهگیری از نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج نشان داد، از 64 پردیس دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی، پردیسهای شهید چمران تهران، علامه امینی آذربایجان شرقی، شهید بهشتی خراسان رضوی و رسول اکرم (ص) خوزستان در دسته پردیسهای برخوردار، چهار پردیس به عنوان پردیسهای نیمهبرخوردار و 56 پردیس نیز به عنوان پردیسهای محروم به لحاظ شاخصهای درونداد آموزشی قرار گرفتهاند. ضریب پراکندگی نشان داد، بیشترین میزان نابرابری در شاخصهای آموزشی (با ضریب 88/0) و کمترین میزان نابرابری در شاخصهای فرهنگی (باضریب52/0) میباشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که شاخصهای اعتبارات و امکانات، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در مجموع 2/95 درصد واریانس متغیر وابسته (شاخص تلفیقی نابرابری) را تبیین مینمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Assessment inequalities in campuses of Farhangian University and ranking Input for sustainable development
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرزانه اله ویردی |
علوم تربیتی .دانشگاه فرهنگیان.عضو هیئت علمی پردیس الزهرا زنجان
محمد حسنی |
دانشگاه ارومیه
حسن قلاوندی |
استادیار دانشگاه ارومیه
میرنجف موسوی |
دانشگاه ارومیه
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_2023_3d41742e9fee6ac13ab5709f44f9d5ca.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-1103130.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات