این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۱۲۱-۱۴۵
عنوان فارسی
بررسی رابطه بین شادکامی با موفقیت تحصیلی دانش آموزان درفضاهای آموزشی استان مازندران با تأکید بر نقش برنامهریزی آموزشی
چکیده فارسی مقاله
شادکامی بهعنوان یکی از مهمترین نیازهای روانی بشر، به دلیل تأثیرات عمدهای که بر شکلگیری شخصیت آدمی دارد، همواره ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. از طرفی جامعهای پویا و زنده تلقی میشود که عناصر شادی آفرین در آن فراوان باشد. بنابراین میتوان گفت؛ شادکامی یکی از مفاهیم و مولفههای اساسی زندگی افراد بهویژه دانشآموزان بهشمار میرود که ارتباط تنگاتنگی با موفقیت آموزشی دارد. با مطرح شدن روزافزون اهمیت شادکامی برهمه ابعاد انسان توجه بسیاری از پژوهشگران به این مسأله جلب شده است و درسالهای اخیر پژوهشهای متعددی وجود رابطه بین شادی و موفقیت تحصیلی را مورد بحث قرار دادهاند.در این بین شادابی و نشاط فضای آموزشی نقش و جایگاه برجستهای در مبحث کیفیت و برنامهریزی آموزشی دارد که پژوهشهای انجام شده این امر را مدنظر قرار ندادهاند. براین اساس این پژوهش با هدف چگونگی ارتباط میان شادکامی و موفقیت تحصیلی دانشآموزان و ارتباط آن با فضاهای آموزشی با تأکید بر نقش برنامهریزی آموزشی انجام شده است.روش پژوهش ازنوع مطالعات توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری، کلیهی دانشآموزان مقطع متوسطه اول و دوم استان مازندران درسال1391بودند که رویهم 100850نفر را تشکیل میدادند و اطلاعات آنها به تفکیک آموزشگاه در دوگروه مدارس با فضای فیزیکی مناسب به تعداد372 آموزشگاه و مدارس با فیزیکی نامناسب به تعداد426 آموزشگاه از اداره کل نوسازی استان مازندران اخذ شد. بر اساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 650 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد بوده است. نتایج بدست آمده با توجه به فرضیههای پژوهش نشان داد که شادکامی دانشآموزان با فضای فیزیکی مدارس رابطه معنی داری ندارد، به عبارت دیگر در مدارس با فضای فیزیکی مناسب و نامناسب یکسان است. همچنین بیانگر آن بود که شادکامی دانشآموزان با جنسیت آنها نیز رابطه معنی داری ندارد و شادکامی در مدارس روستایی بیشتر از شهری مشاهده گردید. علاوه بر آن شادکامی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی(آخرین معدل) رابطه معنیدار داشت و بین شادکامی دانشآموزان با رشته تحصیلی آنان نیز رابطه معنیداری مشاهده شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شادکامی، موفقیت تحصیلی، فضای آموزشی، برنامهریزی آموزشی،
عنوان انگلیسی
Examine the relationship between happiness and academic success of students Educational spaces Mazandaran province with emphasis on the role of educational planning
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم صالحی عمران |
دانشگاه مازندران
میمنت عابدینی بلترک |
دانشگاه مازندران
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_2025_4782ddf5e8d0d55ec3a1a1524ccf05ee.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-1103132.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات