این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۱۴۶-۱۶۹
عنوان فارسی
مهاجرت علمی: تأملی بر دلایل تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد از سایر رشتهها به مدیریت آموزشی
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی دلایل تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد از سایر رشتهها به مدیریت آموزشی و بررسی وضعیت این دانشجویان در دوران تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد میباشد. به بیان دیگر، دلایل تغییر رشته دانشجویان از سایر رشتهها به مدیریت آموزشی چه بوده و در حال حاضر چه نوع ارزیابیها و سوگیریهایی نسبت به رشته مدیریت آموزشی دارند؟ این پژوهش با استفاده از روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته و ابزار آن مصاحبه بوده است. بدین ترتیب با 71 نفر از افرادی که رشتهی اولیهشان غیرمدیریت آموزشی بوده و برای مقطع کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی را انتخاب کردهاند مصاحبه به عمل آمده است. دادههای حاصل از مصاحبهها نیز با بهگارگیری روش تحلیل تماتیک، تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مهمترین دلایل گرایش به مدیریت آموزشی در این پژوهش عبارتاند است از: علاقمندی، زمینه و ضرورت شغلی. همچنین، انتظارات دانشجویانی که از سایر رشتهها به رشتهی مدیریت آموزشی گرایش پیدا کردهاند، در دو مقولهی بازارکار و آموزش قرار داشت. دیگر یافتهها حاکی از این بود که، نگرش دانشجویانی که به مدیریت آموزشی تغییر رشته دادهاند نسبت به این رشته مثبت است و اکثریت عقیده داشتند که این رشته برای آنها دستاوردهایی (مادی و معنوی) به همراه داشته . با اینحال، ضعفها و مشکلات این رشته در سه مقوله و به ترتیب در سه زمینه شامل: بازار کار، مشکلات آموزشی و پژوهشی و موقعیت اجتماعی مشخص شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهاجرت علمی، تغییر رشته، کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی،
عنوان انگلیسی
Academic migration: A reflection on the reasons of changing majors to educational administration in MA from other courses
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن رضا زین آبادی |
محمد فرزانه |
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
فاطمه دارابی |
کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_2026_eb6ccdc79780445faff09dfd20b43af1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-1103133.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات