این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۶۳-۷۵
عنوان فارسی
تأثیر آسیب پذیری ادراک شده بر راهبردهای مقابله ای دانشجویان در موقعیتهای استرس زا: ارزیابی مدل باور سلامتی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شناخت عوامل روانی و اجتماعی اثرگذار بر واکنش های افراد نسبت به عوامل و موقعیت های استرس زا، اهمیت چشمگیری در مدیریت و کنترل استرس در مراحل آغازین و پیشگیری از برآیندهای منفی آن دارد. مطالعه حاضر با هدف شناخت و تعیین رابطه بین آسیب پذیری ادراک شده و راهبردهای مقابله ای دانشجویان در چارچوب مدل باور سلامتی انجام شده است. روش ها: این مطالعه با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شد. داده های مطالعه حاضر، از 373 نفر از دانشجویان دانشگاه یزد که با روش نمونه گیری سهمیه ای تصادفی، از هفت گروه آموزشی انتخاب شده بودند، و در خرداد ماه 1390 گردآوری شد. مقیاس راهبردهای مقابله ای و مقیاس آسیب پذیری ادراک شده ابزار اندازه گیری این مطالعه بودند. یافته ها: همبستگی منفی معناداری میان آسیب پذیری ادراک شده و جستجوی حمایت اجتماعی (001/0 >p ، 354/0- = r)، میان آسیب پذیری ادراک شده و ارزیابی مجدد/ سازگاری (001/0 >p ، 333/0 = r)، و مقابله هیجان مدار (001/0 >p ، 213/0 = r) مشاهده شد. تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی، نشان داد که متغیر آسیب پذیری ادراک شده 6/16 درصد از واریانس متغیر راهبردهای مقابله ای را تبیین نمود. نتیجه گیری: افراد با سطح آسیب پذیری ادراک شده پایین، استفاده بالاتری از راهبردهای مقابله ای معطوف به حل مساله داشتند و افراد با سطح آسیب پذیری شدید استفاده بالاتری از راهبردهای مقابله ای هیجان محور را نشان دادند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس، راهبردهای مقابله ای، آسیب پذیری ادراک شده، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Impact of Perceived Vulnerability on Student’s Coping Strategies in Stressful Situations: An Appraisal of Health Belief Model
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The recognition of effective psycho-social factors on individual’s reaction to stressful situations is very important for management and control of stress in early stages and prevention of its negative consequences. The aim of this study was to determine the relationship between perceived vulnerability and coping strategies of students in framework of health belief model. Methods: This study conducted with a survey and cross-sectional method. Data were collected from 373 students of Yazd University, from seven educational groups. These students were selected with random quota sampling. Measuring tools were coping strategies scale and perceived vulnerable scale. Results: There were significant negative correlation between perceived vulnerability and seeking social support (p<.01), problem-focused coping strategies (p<.01), and active coping strategies (p<.01). Also, there were significant positive correlation between perceived vulnerability and reappraisal/adjustment (p<.01), and emotion-focused coping strategies (p<.01). Hierarchical multiple regression analysis showed that the perceived vulnerability variable explained for %16.6 of the variance in coping strategies. Conclusion: Students with lower levels of perceived vulnerability higher use of problem-focused coping strategies and individuals with higher levels of acute vulnerability using emotion-focused coping strategies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم مسعودنیا | e masoudnia
department of social science, guilan university, rasht, iran
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
نشانی اینترنتی
http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-70&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات