این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۵۱-۶۱

عنوان فارسی استرس ادراک شده و شیوه‌های مقابله با آن در مادران دارای فرزند مبتلا به دیابت نوع یک
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ابتلاء کودک به دیابت با ایجاد نگرانی در میان افراد خانواده همراه است و"مادران" استرس بالاتری را تجربه می‌کنند. این مطالعه به مقایسه‌ی استرس ادراک شده و شیوه‌های مقابله در برابر استرس درمادران کودکان دارای دیابت نوع یک با مادران دارای کودکان سالم پرداخته است. روش: این مطالعه مورد- شاهدی، برروی دوگروه ازمادران (دارای کودک مبتلا به دیابت نوع یک و مادران دارای کودک سالم) که به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1392 مراجعه نمودند، انجام شد. نمونه‌گیری به روش در دسترس بود. ابزارجمع-آوری داده‌ها پرسشنامه استرس ادراک شده، شیوه‌های مقابله با استرس و اطلاعات جمعیت شناختی مادران بود، که روایی و پایایی آن سنجیده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار آماری SPSS v.18 و آزمون کای دو و تی مستقل انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمرات درشیوه‌ مقابله‌ای مشکل‌مدار و هیجان‌مدار به ترتیب در مادران دارای کودک مبتلا به دیابت 4/4±80/33 و 6/5±52/92 و در مادران دارای کودک سالم 6/11±73/110 و 6/6±40/53 بود. بین دو گروه در شیوه‌ مقابله‌ای مشکل‌مدار و هیجان‌مدار تفاوت وجودداشت، که از نظر آماری معنی‌دار بود (0001/0p<). میانگین نمرات در استرس ادراک شده در مادران دارای کودک مبتلا به دیابت 9/2±13/42 و در مادران دارای کودک سالم 7/3±96/27 بود، که بین دو گروه تفاوت آماری معنی‌دار با استرس درک شده وجود داشت (0001/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این مطالعه زمانی که مادران در شرایط پرتنش احساس کفایت و توانمندی نمایند، آنان کودک بیمار خود را حمایت می نمایند. تنها افزایش اطلاعات در این افراد، برای مراقبت کافی نیست، بلکه افزایش توانایی خانواده در مقابله موثر با استرس‌های حاصل از ابتلای فرزندشان به دیابت، اهمیت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیابت، استرس، کودکان، شیوه‌های مقابله با استرس

عنوان انگلیسی The Strategies to deal with Stress in Mothers of Children with Type I Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Child getting diabetes is associated with creating and increasing concern among family members and "mother" to experiencing higher stress. The purpose of this study is to compare the strategies to deal with stress in mothers of children with type I diabetes with mothers of healthy children. Method: This cross-sectional study was performed on two groups of mothers of children with type I diabetes and mothers with healthy children admitted to hospital in Arak University of Medical Sciences were selected and sampling method was convenience. Data collected trey Perceived Stress Scale, the way to deal with stress and maternal demographic questionnaire that its validity and reliability has been measured by using SPSS v.18, Chi-square and T-test was used for data analyzing. Results: means of problem-focused coping and emotion in mothers of children with diabetes, respectively 33.80±4.4 and 92.52±5.6 and the mothers of healthy children 110.73±11.6 and 53.40±6.6, respectively. Statistically significant difference between style and emotion-oriented coping a problem there (p< 0.0001). Average scores on perceived stress in mothers of children with diabetes, 42.13±2.9 and the mothers of healthy children 27.96±3.7, which was statistically significant difference between groups with perceived stress, there (p< 0.0001). Discussion: mothers in stressful situations when they feel powerful and good enough to be able to make a sick child to the support of and enable the healing process for him. Only increased in this patient is not enough to increase the patient’s and family’s ability to cope effectively with stress resulting from diabetes is importance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Diabetes, stress, Pediatrics, strategies to deal with stress

نویسندگان مقاله مریم گنجور | m ganjvar
member of the student research committee, university of medical sciences. arak, iran.
عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

هادی جعفری منش | h jafarimanesh
faculty of nursing amp;amp; midwifery, arak university of medical sciences, arak, iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

مریم جدید میلانی | m jadid milani
department of nursing, shahed faculty of nursing and midwifery. shahed university of medical sciences, tehran, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

هاجر صادقی | h sadeghi
faculty of nursing amp;amp; midwifery, arak university of medical sciences, arak, iran.
، گروه پرستاری، دانشکده پرستاریو مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-60&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات