این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۲۶-۳۵
عنوان فارسی
تأثیر مداخلات روان شناختی بر سلامت روان دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: توجه به بهداشت روانی به ویژه در دانشجویان، از اولویت های نظام سلامت می باشد. چرا که آن ها آینده سازان کشور می-باشند و در صورت آسیب به سلامت روانی دانشجویان، عملکرد تحصیلی آنان کاهش می یابد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخلات روان شناختی بر وضعیت سلامت روان دانشجویان دختر مبتلا به اختلالات رفتاری مقیم خوابگاه انجام شد. روش: پژوهش حاضر، مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود. 80 نفر (40 مورد مداخله و 40 مورد شاهد) از دانشجویان دختر مقیم در خوابگاه های علوم پزشکی سال 90-89 که بر اساس معیارهای ورود شرایط شرکت در مطالعه را داشتند، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 71 سئوالی MMPI) )Minnesota Multiphasic Personality Inventory بود. پژوهشگران با استفاده از این ابزار داده های مربوط به وضعیت روانی در دو گروه شاهد و مداخله، در دو مرحله قبل و بلا فاصله بعد از مداخلات روان شناختی به صورت گروه درمانی را جمع آوری نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمرات معیارهای بدبینی، جنبههای دفاعی و دروغ سنج قبل و بعد از اجرای مداخلات در دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معنی دار داشته است (05/0>p) لیکن در سایر معیارهای وضیت روان ، تفاوت معنا دار آماری مشاهده نشد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش پیشنهاد می گردد پژوهش هایی با این عنوان به طور گسترده تر و با استفاده از ابزارهای گوناگون سنجش سلامت روان انجام شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مداخله روان شناختی، سلامت روان، اختلالات رفتاری.
عنوان انگلیسی
Effect of psychological interventions on mental status of female students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The Preservation of health and mental health, especially among students is important, because they are the future of the country. In the event of damage to the mental health of students and their academic performance is reduced. This study aimed to determinethe effect of psychological interventions on mental status of female students with behavioral disorders Methods: This research was a clinical trial study in 80 female students (40 intervention and 40 control) were residing in the dormitory of Medical Sciences during 2010-11 which had the required conditions to enter the study program based on inclusion and exclusion criteria. The data gathering tools was MMPI (Minnesota Multiphase Personality Inventory)questionnaire had 71 questions that researchers using these tools for mental status in both theintervention and control groups before and after psychological interventions (in Grouptherapy 8 sessions of 45 min) data analysis with SPSS software using descriptive and inferential statistics was performed. Results: Finding showed some mental status criterion had an Statistically significant average difference: the measure of paranoia, aspects of defense and lie detector test criterionin the two intervention and control groups.(p< 0/005) However, some measures of mentalstatus showed no statistically significant difference. Conclusion: Researchers have suggested to do researches however as with a more widely and using a variety of other assessment tools.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا قضاوی | z ghazavi
center of care research nursing and midwifery amp;amp; department of psychiatric nursing, faculty of nursing and midwifery, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
گروه روانپرستاری ومرکز تحقیقات پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
فریبا طالقانی | f taleghani
center of care research nursing and midwifery, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
مرکز تحقیقات پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
فاطمه کشانی | f keshani
dental materials research center and department of operative dentistry, school of dentistry, isfahan university of medical sciences. isfahan, iran.
گروه ترمیمی زیبایی دانشکده دندانپزشکی وعضو مرکز تحقیقات مواد دندانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
فروز کشانی | f keshani
, torabinejad dental research center and department of oral and maxillofacial pathology, school of dentistry, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
گروه آسیب شناسی دهان، فک وصورت دانشکده دندانپزشکی وعضو مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-42&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات