این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۲۴-۳۶
عنوان فارسی
هوش هیجانی و گرایش به تفکر انتقادی در پرستاران بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پرستاران، در مواجهه با خطرات و موقعیت های تهدید کننده، به مهارت های گوناگونی جهت تصمیم گیری صحیح و به موقع نیازمند می باشند که از جمله این مهارت ها، هوش هیجانی و تفکر انتقادی می باشد. هدف: این مطالعه، با هدف تعیین هوش هیجانی و گرایش به تفکر انتقادی پرستاران بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی انجام شد. روش: در این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی ، 130 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر قزوین به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. اطلاعات لازم با استفاده از مقیاس صفت فراخلقی و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا جمع آوری شد. دادهها با استفاده از آزمون دقیق فیشر و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 67% (86 نفر) پرستاران هوش هیجانی متوسط و 78% (100نفر) تفکر انتقادی متزلزل داشتند. از میان ویژگیهای جمعیت شناختی مورد مطالعه، سن، سابقه کار و تحصیلات پدر با هوش هیجانی رابطه معنی دار آماری داشت (012/0p=)، (01/0p=) و (047/0p=). در میزان گرایش به تفکر انتقادی شرکت کنندگان از نظر ویژگیهای جمعیت شناختی تفاوت آماری معنی دار وجود نداشت جز در مورد تحصیلات مادر که این ارتباط از نظر آماری معنی دار بود (018/0p=). نتیجه گیری: با توجه به سطح هوش هیجانی متوسط و گرایش به تفکر انتقادی متزلزل در پرستاران مورد مطالعه، ارتقا این مهارت ها در جامعه پرستاران لازم و ضروری به نظر می رسد که این موضوع به بحث گذاشته شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش هیجانی، تفکر انتقادی، پرستار
عنوان انگلیسی
Emotional intelligence and critical thinking dispositions in nurses Based on demographic characteristic
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: As nurses are exposed to many threatening situations, they need many skills for accurate decision making. One of these skills is emotional intelligence and critical thinking. The purpose of this study was to determine emotional intelligence and critical thinking based on demographic characteristic. Methods: In this study, a cross-sectional descriptive - analytic design was used. A total of 130 nurses working in teaching hospitals in Qazvin participated in the study and the sample was selected by quota sampling (the response rate: 70%). TMMS and CCTDI were used for data collection. The data were analyzed using SPSS16. Fisher’s exact test and Pierson’s Correlation Coefficient was used for data analysis. Results: The majority of nurses had moderate level of emotional intelligence (67%), and level of critical thinking was ambivalence (78%). Among the demographic characteristics of the study, age, work experience and Fathers' level of education had significant relationship with emotional intelligence (P= 0.012), (P= 0.01) and (P= 0.047). There were no significant differences in critical thinking disposition of participants except Mothers' level of education that had significant relationship (P= 0.018). Conclusion: As moderate level of emotional intelligence and ambivalence level of critical thinking in nurses participated in the study, it seems that it is necessary to promote these skills among them. The implications of the research are discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional intelligence, Critical thinking, Nurse
نویسندگان مقاله
زهرا مددخانی | z madadkhani
qazvin university of medical sciences, qazvin
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
منصوره نیکوگفتار | m nikoogoftar
department of psychology, payam noor university
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
مریم کرامتکار | m keramatkar
university of otago, dunedin, newzeland
دانشگاه اوتاگو، دوندین، نیوزیلند.
نشانی اینترنتی
http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-34&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات