این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۳-۲۱
عنوان فارسی
بررسی شیوع اختلال وسواسی- جبری دانشجویان دانشگاه های شهرستان خوی ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال وسواسی اجباری یکی از شایع ترین اختلال روانی است که بر تمام جنبه های زندگی اثر می گذارد . با توجه به شیوع بالای اختلال وسواس جبری و اثرات مخربی که این اختلال در طولانی مدت بر روابط بین فردی و ارتباطات اجتماعی دارد. مطالعه ای با هدف تعیین شیوع اختلال وسواس جبری و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه های شهرستان خوی در سال 1391 انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی بود. واحدهای مورد پژوهش 800 نفر از دانشجویان دانشگاه های شهرستان خوی بودند. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه Moudzly بود. داده ها با استفاده از آمارتوصیفی و تحلیلی مانند آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شد. یافته ها:نتایج نشان داد که از میان 692 مورد از پرسشنامه های بازگشتی 237 نفر (2/34%) اختلال وسواس جبری داشتند. بیشترین نوع وسواس به ترتیب مربوط به وسواس تردید (5/27%)، وسواس بازبینی (4/11%)، وسواس شست و شو (1/10%)، وسواس تکرار (6/5%) بوده است. بین وسواس شست و شو با وضعیت اقتصادی پایین و وسواس بازبینی با وضعیت تاهل ارتباط آماری معنی داری وجود داشت. نتیجه آزمون آماری مجذور کای تفاوت معنی داری بین متغیر های جنس، وضعیت تاهل، وضعیت اقتصادی و گرایشات مذهبی با اختلال وسواس جبری نشان نداد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج، اختلال وسواس جبری از شیوع بالایی در میان دانشجویان برخوردار است که این مطلب موید نیاز شدید به انجام اقدامات پیش گیرانه در کاهش اختلالات روانی در میان دانشجویان است. لذا توجه بیشتر مسؤلین به این مقوله ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال وسواس جبری، دانشجویان.
عنوان انگلیسی
The prevalence obsessive- compulsive disorder in students in Khoy University in 2013
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Obsessive compulsive disorder is one of the most common of the mental disorder that influences all aspects of life. According to the high prevalence of obsessive-compulsive disorder and long-term adverse effects on interpersonal relationships and communication, so the aim of this study was to determine the prevalence of obsessive-compulsive disorder (OCD) and factors related it's in students Khoy University in 2012. Methods: This research is a descriptive - analytic study. The samples were included of 800 students from universities in the city of Khoy. The samples were selected using quota sampling. The instrument for data collection was MOCI questionnaire and demographic questionnaire. Data were analyzed with descriptive and analytical statistics. Results: Showed that among the 692 returned questionnaires, 237 cases (34.2%) based on Moudzly Inventory had score 11 or higher that means Obsessive compulsive disorder (OCD). Most of obsessive compulsive related to uncertainty (27/5%), obsessive-reviewed (11/4%), obsessive-washing (10/1%), obsessive-repetition (5.6%). there was significant relationship between washing obsessive whit low economic status and Checking obsessive whit marital status. Chi² test did not show significant differences between gender, marital status, economic status, religious affiliations with OCD. Conclusion: According to the obtained results OCD has high prevalence among students. This shown that preventive workups were done to reduce psychiatric disorder among student therefore greater attentions must be given to this issue by the authorities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا هاشم لو | l hashemloo
khoy university of medical sciences
دانشکده پرستاری و بهداشت خوی
فاطمه صفرعلیزاده | f safaralizadeh
islamic azad university of khoy
دانشگاه آزاد اسلامی خوی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی خوی (Islamic azad university of khoi)
فرزانه باقریه | f bagheriyeh
faculty of nursing and health of khoy
دانشکده پرستاری و بهداشت خوی
حسین متعارفی | h motearefi
faculty of nursing and health of khoy
دانشکده پرستاری و بهداشت خوی
نشانی اینترنتی
http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-24&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات