این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی مقایسه طرح واره‏ های شناختی ناسازگار، باورهای غیر منطقی و مهارت‏های ارتباطی در نوجوانان پرورشگاهی و غیر پرورشگاهی
چکیده فارسی مقاله مقدمه:خانواده عنصر کلیدی رشد و پرورش فرزندان است. فرزندانی که در محیط پویای خانواده پرورش می یابند، در آینده افرادی مقاوم، تاب آور در برابر مشکلات زندگی هستند. کودکان پرورشگاهی که اقبال و بخت تجربه کردن محیط خانواده را ندارند از محیط گرم و رشد یافته خانواده محروم اند. در این پژوهش مولفه‏های طرحواره‏های شناختی ناسازگار، باورهای غیر منطقی و مهارت‏های ارتباطی در دو گروه نوجوان پرورشگاهی و نوجوان عادی مقایسه شده است. روش: در این مطالعه از روش پژوهشی علی- مقایسه‏ای استفاده شد. 116 نوجوان دختر (56 نفر نوجوان پرورشگاهی و 60 نفر نوجوان عادی) بین سنین 12 تا 18 سال به روش نمونه گیری در دسترس برای نوجوانان عادی و روش نمونه گیری هدفمند برای نوجوانان پرورشگاهی انتخاب شدند و پرسشنامه‏های طرحواره‏های ناسازگار اولیه Young فرم کوتاه، پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز و آزمون مهارت‏های ارتباطی Quondam نسخه تجدید نظر شده را تکمیل کردند. سپس داده‏های با روش‏های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ، آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA)، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون تی مستقل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه در نمره کلی طرحواره‏های ناسازگار اولیه و خرده مقیاس‏های محرومیت هیجانی، رهاشدگی/ بی ثباتی، بی اعتمادی/ بدرفتاری، انزوای اجتماعی/ بیگانگی، نقص/ شرم، شکست، وابستگی/ بی کفایتی، آسیب پذیری نسبت به خود و اطاعت در سطح( 01/0p<) تفاوت معناداری وجود داشت. در نمره کلی باورهای غیر منطقی و مهارت‏های ارتباطی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. تنها در خرده مقیاس قاطعیت در مولفه مهارت‏های ارتباطی تفاوت معنادار بود. نتیجه گیری: براساس نتایج به دست آمده فراهم کردن شرایطی مناسب در دوره کودکی جهت ارضای نیازهای اساسی کودکان از جمله دلبستگی ایمن به خصوص برای کودکان پرورشگاهی که از محیط امن و با ثبات خانواده محرومند، برای رشد بهتر و موفقیت و پیشگیری از مشکلات روان شناختی در کودکان پرورشگاهی ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The compare maladaptive cognitive schemas and irrational beliefs and communicational skills between orphan adolescences and non-orphan adolescences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: family environment is very vital and important to development of family members. Children who are rising up in Dynamic family environment are resilience to facing life problems. Some children and adolescents like orphans do not have enough chance to experience the warmth and emotional atmosphere of family. The present study aimed to compare early maladaptive schemas, irrational beliefs and communicational skills between orphan and non-orphan adolescences. Methods: The research method was a causal- comparative approach. The sample of research consisted of 116 female adolescences (56 of them were orphan and 60 others were non-orphan adolescences), the participants mean age was between 12-18 years old. The nonorphan adolescents were selected by available sampling and the other orphan group was elected by targeting sampling. The data gathering was carried out according to three questionnaires including Young schema questionnaire short form, factor Irrational beliefs Test-Ahwaz (4IBT-A) and communication skills Test-Revised. The research data were analyzed by descriptive statistical methods including Mean and Standard Deviation. Also, inferential statistical methods like one -way analysis of variance (ANOVA), Multiple-way analysis of variance (MANOVA) and t-test student for independent groups. Then all data were entered to computer using SPSS package version 16. Results: The findings indicated that there was a significant difference between total early maladaptive schemas scores and the sub-scales including emotional deprivation, abandonment/instability, distrust/misbehave, social isolation/alienation defectiveness/ shame, failure, depended/incompetence, harm to self and obedience among orphan and non- orphan adolescences(p< 0.01). While, there was no significant difference between two research groups in irrational beliefs and communicational skills except the assertiveness score. This difference was one of the sub-scales in relationship skills. The non-orphan adolescents had acquired better score than orphan adolescents in assertiveness skill. Conclusion: the results indicated that create proper conditions in childhood period for satisfying the basics needs of children like secure attachment especially for orphans child is very vital and important. Orphans are deprived from secure and stable family atmosphere. So, for better bringing up and preventing those from psychological problems creating the secure and healthy attachment in childhood period is necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اناهیتا خدابخشی کولایی | khodabakhshi koolaee


نیلوفر باصری صالحی | baseri salehi


رسول روشن |


محمدرضا فلسفی نژاد | mohammad reza



نشانی اینترنتی http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-222-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات