این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش مهارت حل مسأله بر میزان افسردگی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که شیوع آن در قشر دانشجویی بیش از 10-46% تخمین زده شده است. به علت وجود تفاوت در مهارت های افراد برای حل مشکلات، میزان افسردگی آنان می تواند با نقص در مهارت های حل مسأله مرتبط باشد. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر مهارت حل مسأله بر میزان افسردگی دانشجویان می باشد. روش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که 57 نفر از دانشجویان پرستاری که دارای خصوصیات نمونه پژوهش بودند، به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و شاهد (27 نفر) تقسیم شدند. برای گروه مداخله، جلسات آموزشی توانایی مهارت حل مسأله در هفت جلسه و دو بار درهفته تشکیل شد، برای گروه شاهد مداخله خاصی اجرا نگردید، سپس مجددا یک هفته بعد تست افسردگی بک برای هر دو گروه ارزیابی شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و تست افسردگی بک بود. داده ها با استفاده از روش های آماری کای اسکوئر و تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره افسردگی دانشجویان گروه مداخله از 8/14 قبل از مداخله به 7/12 بعد از مداخله کاهش یافت. نتایج اختلاف معناداری را در گروه مداخله نشان داد (05/0>p)؛ بدین معنا که با استفاده از آموزش مهارت حل مسأله افسردگی کاهش می‌یابد. این در حالی است که در گروه شاهد، قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0P>) نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان گفت مهارت حل مسئله بر کاهش شدت افسردگی دانشجویان تأثیر مثبت می گذارد و آموزش این مهارت می تواند منجر به ارتقاء سطح سلامت روانی آن ها گردد. بر گزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی مهارت حل مساله در دانشگاه ها در جهت ارتقاء سلامت روان و کاهش شدت افسردگی دانشجویان پیشنهاد می‌گردد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، مهارت حل مسأله، دانشجوی پرستاری

عنوان انگلیسی Effectiveness of problem solving training on depression in nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Depression is one of the most common psychiatric disorders that its prevalence has been reported to be 10-64% among university students. Due to coping skills to solve problems may differ by individual, their depression is associated with problem-solving deficits. The purpose of this study was to explore the effects of Problem solving on depression of nursing student Methods: A quasi-experimental study was conducted among 57 nursing students had condition to enter the study and randomly assigned to either experimental (with 30 students) or control groups(with 27 students). The experimental group received 7sessions (two sessions per week) problem solving training . For the control group did not receive any intervention. one week later, the test beck of both groups was reassessed. The data collection tools were questionnaire, demographic information and Beck Depression Inventory (BDI ).To analyze and collect data, chi-square, ttests and paired t-test were utilized. Results: Findings showed no significant difference in depression variables before the intervention in the both groups (P>0.05) but significant differences were found between post depression mean between experimental and control group (P< 0.05). The difference became significant after the intervention in the experimental group (P< 0.05). Conclusion: According to this study the problem solving skills in students a positive impact on reducing depression. Learning these skills can lead to mental health promotion, it is Therefore, holding workshops and master classes at the University of Problem solving skills in order to promote mental health and reduce the severity of depressive proposed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله depression, problem solving, nursing students

نویسندگان مقاله سهیلا شمسی خانی |


مولود فرمهینی فراهانی | farmahini farahani


سیمین شمسی خانی |


مرضیه سبحانی |



نشانی اینترنتی http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات