این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۷۴-۸۵

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت های جرأت ورزی بر فاکتورهای مرتبط با بهداشت روانی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برخورداری از مهارت های قاطعیت، راهبردهایی را برای حل تعارضات، ارتباط قاطعانه و توسعه ارتباط در محیط های کاری و زندگی فردی فراهم می سازد. این مطالعه با هدف تعیین اثر بخشی آموزش گروهی مهارت های جرأت ورزی بر ابراز وجود و عزت نفس دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی انجام شد. روش: این مطالعه به روش نیمه تجربی انجام شد. که به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد بود. نمونه های پژوهش مشتمل بر 30 دانش آموز پسر پایه سوم راهنمایی خرم آباد بودند که در سال تحصیلی 1392- 1391 مشغول به تحصیل بودند که به طور نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. ابزار های سنجش این پژوهش پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه ابراز وجود Assertiveness Self Report Inventory (ARSI) بودند. گروه آزمایش 8 جلسه اموزش مهارت قاطعیت را به صورت هفتگی دریافت نمود . جهت آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS v.16 آزمون تی استیودنت و آزمون کوواریانس (آنکوا) استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحلیل فرضیه ها با استفاده از روش آماری,کوواریانس نشان داد که آموزش گروهی مهارت های جرأت ورزی باعث افزایش ابراز وجود و عزت نفس دانش آموزان می شود (001/0p< ). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، آموزش مهارت های اجتماعی چون مهارت های جرات ورزی در دانش آموزان توصیه می شود تا زمینه پیشگیری از اختلالات روانی رفتارهای پرخطر و ارتقاء بهداشت روانی جامعه جوان کشور فراهم گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جرأت ورزی، بهداشت روان، ابراز وجود، آموزش

عنوان انگلیسی The effectiveness assertiveness skills training on students' mental health-related factors
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Assertiveness skills provides strategies for handling conflict, communicating assertively and developing relationships that can be applied both at work and in your personal life. The aim of this study was to study the effects of assertiveness training skills on the assertive and self-esteem male students of secondary schools. Method: This study was experimental study before and after control group test. The participants of this research were selected form 30 students in secondary school in Khoramabad city 2012-2013. Data gathering was used via Cooper Smith Self Esteem Inventory (CSEI) and Assertiveness Self Report Inventory (ASRI). The experimental group was given 8 sessions’ weekly education assertiveness training skills. The control group did not receive intervention. In order to, explore the effects of assertiveness training skills on assertiveness and self-esteem among participants. For analyses the data were tested by t -test and covariate (ANCOVA). Results: The results from ANCOVA Test revealed that assertiveness training group therapy increases self-esteem and the assertiveness training skills in experimental group. (P< 0.001) Conclusion: The educational assertiveness training and other social skills training are recommend in all students group to prevent mental disorder and help promote students mental health in youth community.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اناهیتا خدابخشی کولایی | anahita khodabakhshi kolaee


مراد مهرارا | morad mehrara


علی نویدیان | ali navidian


لیلی مصلی نژاد | leili mosalanejhad



نشانی اینترنتی http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات