این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۹-۲۷
عنوان فارسی
ارتباط مهارت حل مسئله با مصرف قرص اکستاسی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:حلمسئله راهبرد مقابلهای مهمی است که فرد را قادر می سازد تا موقعیت مشکل آفرین زندگی روزمره و تأثیرهیجانی آن را به خوبی مهار کند . مطالعات نشان داده اند که فقدان یا نقص در مهارت حل مسئله در گرایش به سوء مصرف مواد موثر است. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین مهارت حل مسئله و ارتباط آن با مصرف قرص اکستاسی در نوجوانان ساکن غرب شهر تهران انجام شده است. روش: مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی می باشد. در این مطالعه 800 نوجوان 18-16 ساله ساکن مناطق غرب شهر تهران که به مکانهای عمومی مراجعه نموده بودند در این پژوهش شرکت داده شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه حل مساله و پرسشنامه تک سوالی مصرف اکستاسی در نوجوانان بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و به کمک آمار توصیفی و آزمون آماری مجذور کای انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین نمره مهارت حل مساله 63/26 بوده و 4/69 % از نوجوانان دارای مهارت حل مساله " خوب " هستند و 5/27 % آنها نیازمند به کسب آموزش های اساسی در زمینه این مهارت می باشند.. نتایج نشان داد 6/7 درصد از نوجوانان حداقل یکبار اکستاسی مصرف می کنند و بین مهارت حل مساله و مصرف قرص اکستاسی نوجوانان ارتباط معنی داری وجود دارد (001/0 = P ) یافته های این پژوهش نشان داد 3/93 % از نوجوانانی که دارای مهارت حل مساله خوب هستند ، اکستاسی را مصرف نمی کنند و بیشترین درصد میزان مصرف در نوجوانانی است که مهارت حل مساله پایینی دارند ( 28 % ) . یافته ها نشان داد اختلاف بین میزان های مصرف در میان نوجوانان با سطح های گوناگون مهارت حل مساله ، از لحاظ آماری معنی داراست ( 001/0 = P ) . نتیجه گیری: مهارت حل مساله به منزله سپری در مقابل تاثیرات منفی حوادث اضطراب زای زندگی از افراد محافظت می کند و اگر فرض شود یکی از دلایل گرایش به سوء مصرف مواد در افراد مشکلات و حوادث اضطراب زا باشند افرادی که واجد این مهارت نباشند بیشتر در معرض خطر بوده و احتمال بروز مشکلات رفتاری مانند گرایش به سوء مصرف مواد در آنها بالاتر از سایرین است. بنابراین آموزش مهارت های زندگی با تاکید بر مهارت حل مسئله برای نوجوانان تاکید می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نوجوانان ، مهارت حل مسئله ، اکستاسی، مصرف مواد
عنوان انگلیسی
Relationship between Problem solving skill and ecstasy usage among adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Life skills play a significant role in adolescents' health promotion and have a positive effect on modifying their high- risk behaviors. A great deal of studies have shown that problem solving may affect on using drug behavior. The purpose of this study is determining adolescents problem solving skill and its relation with Ecstasy usage among adolescents of west of Tehran. Methods: In a cross-sectional (correlative) study. Eight- hundred of 16-18 years old adolescents residing in west Tehran participated in the study. The setting was public regions of west Tehran. Problem-solving skill was determined using ˝ problem solving inventory". Adolescents' usage of ecstasy was measured by a self-structured questionnaire. The questionnaires were completed by participants after obtaining an informed consent. Results : Finding revealed that most of participants ( 69.4 %) enjoyed good problem- solving skills. Findings indicated that 7.6 % of adolescents have experienced Ecstasy usage once at least. There was significant relationship between problem-solving skill and Ecstasy usage in adolescents (P= 0/001 ) . Discussion & Conclusion: Regarding the findings, it is recommended to reinforce life skills in adolescents by emphasizing the role of parents, peers and friends to prevent substance abuse. it also recommended that some programs to be executed regarding prohibited substances including Ecstasy and their complications to increase general information of public
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
problem-solving, Ecstasy, Substance abuse, Adolescents
نویسندگان مقاله
نعیمه سید فاطمی | naiemeh seyedfatemi
tohid sq. nosrat st. faculty of nursing amp;amp; midwifery
میدان توحید. خ نصرت شرقی. دانشکده پرستاری و مامائی، گروه روان پرستاری
فاطمه خوشنوای فومنی | fatemeh khshnavayefoomani
tohid sq. nosrat st. faculty of nursing amp;amp; midwifery
میدان توحید. خ نصرت شرقی. دانشکده پرستاری و مامائی گروه کودکان
نسرین بهبهانی | nasrin behbahani
tohid sq. nosrat st. faculty of nursing amp;amp; midwifery
میدان توحید. خ نصرت شرقی. دانشکده پرستاری و مامائی،
فاطمه حسینی | fatemeh hoseini
valiasr alley, yasemi st. faculty of health management amp;amp; information sciences
میدان توحید. خ نصرت شرقی. دانشکده پرستاری و مامائی، گروه مدیریت
نشانی اینترنتی
http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-50-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات