این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش همتا محور بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن و تحلیل برنده سلول‌های عصبی مرکزی است که باعث افسردگی در بیماران می‌گردد و افراد گروه همتا بهتر می‌توانند همتایان خود را به انتخاب رفتارهای بهداشتی مناسب تشویق نمایند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش همتا محور بر افسردگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس در سال 1390 انجام گردید. روش: در این مطالعه نیمه تجربی پس از نمونه‌گیری 110 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به روش غیرتصادفی در دسترس انتخاب گردیدند، نمونه‌ها به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و مداخله تخصیص داده شدند. محیط پژوهش انجمن ام اس ایران بود. پس از آماده کردن گروه همتا، 6 جلسه آموزشی توسط افراد همتا برای گروه مداخله در طی 6 هفته انجام شد. جهت سنجش افسردگی از پرسشنامه بک استفاده گردید که قبل و بعد از 4 ماه در هر دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 و آزمون‌های آماری کای‌دو، تی‌زوجی و تی‌مستقل آنالیز گردیدند. یافته‌ها: میانگین امتیاز افسردگی بین دو گروه قبل از مداخله با آزمون آماری تی‌مستقل اختلاف معناداری نشان نداد. لیکن بعد از اجرای مداخله این تفاوت بین دو گروه در میانگین امتیاز افسردگی معنادار شد (001/0=p). آزمون تی‌زوجی اختلاف معناداری در میانگین امتیاز افسردگی بیماران گروه مداخله بعد از آموزش همتا محور نشان داد (000/0=p)، در حالی که همین آزمون اختلاف معناداری در میانگین امتیاز افسردگی بیماران گروه شاهد نشان نداد. نتیجه‌گیری: آموزش همتا محور باعث کاهش افسردگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس گردید. لذا استفاده از این رویکرد آموزشی در بیماران مولتیپل اسکلروزیس و بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مولتیپل اسکلروزیس، همتا محور، افسردگی، برنامه آموزشی

عنوان انگلیسی The effect of peer-led education on depression of multiple sclerosis patients
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Multiple Sclerosis is a chronic and degenerative disease related to the central nervous system that causes depression in patients. Peer group can better encourage their peers to select the appropriate behavior. This study aimed to determine the impact of peer-led education on depression of multiple sclerosis patients in 2011. Methods: This quasi-experimental study was performed by selecting 110 multiple sclerosis patients and allocation of randomized two groups of tests and control groups (each group included55 patients).The MS Society of Iran was the research environment. After preparing the peer group, six training sessions were held during six weeks by peer group for the test group. Data collection tool was a questionnaire named Beck Depression Inventory (BDI) to assess patients’ depression this was completed by both groups before and4months after the program. The data were analyzed using SPSS v.16 software and chi-square test, paired T and independent T. Results: There was no significant difference in depression score between two groups before intervention but the difference was shown significant between two groups after intervention using independent t test (P=0.001). Pair t test showed a significant difference in the depression reduction in the test group after peer group performance (P=0.000), whereas the same test showed no significant difference in the control group. Conclusion: Peer-led education caused depression reduction in patients with MS. Hence use of this teaching method in multiple sclerosis and patients with chronic diseases is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Multiple sclerosis, peer-led, depression, training program

نویسندگان مقاله علی دهقانی | ali dehghani
jahron ums
د ع پ جهرم

سیما محمد خان کرمانشاهی | sima mohammad khan kermanshahi
tarbiat modarres u
د تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

ربابه معماریان | robabeh memarian
tarbiat modarres u
د تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حمید حجتی | hamid hojati
azad university
د آزاد علی اباد کتول

مرتضی شمسی زاده | morteza shamsizadeh
shahroud ums
د ع پ شاهرود


نشانی اینترنتی http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-100-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات