این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله علمی پزشکی جندی شاپور
، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۴۶۹-۴۷۹
عنوان فارسی
بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز درباره وضعیت موجود و مطلوب مشاوره و راهنمایی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: مشاوره و راهنمایی توسط اساتید راهنما در طول دوره تحصیل، به دانشجویان در غلبه بر مشکلات آموزشی کمک خواهد کرد. هدف این مطالعه، بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در ارتباط با ارائه راهنمایی و مشاوره تحصیلی بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نظرات 354 نفر از دانشجویان از طریق پرسشنامهای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. دادهها از طریق تکمیل پرسشنامه نظرخواهی مشتمل بر 35 سؤال جمعآوری و با استفاده از نرمافزارSPSS.15 و آزمونهای آماری t و ANOVA تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: دو سوم دانشجویان دختر و بقیه پسر بودند. تعداد 183 نفر (8/51 درصد) از دانشجویان اعلام نمودند که در طول دوران تحصیل به استاد راهنمای خود مراجعه کردهاند، ولی تنها 8/18 درصد از این ارتباط رضایت داشتند. میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان از وضعیت موجود مشاوره و راهنمایی تحصیلی در دانشگاه 78/0±36/2 و میانگین نمره نظرات آنان از وضع مطلوب مشاوره و راهنمایی 65/0±88/3 بود که در مقایسه با وضع موجود از نظر آماری معنادار بود (001/0p<). دانشجویان با میانگین 91/3 ضرورت امر مشاوره را تأیید میکنند و با میانگین 11/4 بر این باورند که استاد راهنما میتواند در امر هدایت تحصیلی دانشجو مؤثر باشد. نتیجهگیری: دانشجویان نسبت به اهمیت و نقش سازنده مشاوره و راهنمایی تحصیلی، نگرش مثبتی دارند، اما از شرایط موجود مشاوره و راهنمایی تحصیلی در دانشگاه رضایت ندارند. با توجه به نقش ویژه اساتید راهنما در هدایت دانشجویان، بازنگری و اصلاح فرایند استاد راهنما، ضروری بهنظر میرسد. م ع پ 1390؛10(5): 469-479
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Present and Desired Status of Student Counseling in Opinions of AJUMS
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Student counseling practiced by academic staff could be a hand in achieving educational goals. This study has been carried out on this regard to make a survey on the opinions of the students in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences (AJUMS). Subjects and Methods: In this cross-sectional study, the opinions of 354 students were evaluated by a 35-item questionnaire confirmed from the validity and reliability part. Collected data was analysed by SPSS.15 software, t test and ANOVA . Results: Two third of participants was female. A number of 183 students positively ticked the item of the "rate of referring to advisor", while only 18.8% were satisfied with the quality of counseling. In general, the mean of student counseling satisfaction was 2.36±0.78. A positive attitude to student counseling process was noticed. The desired status with a mean of 3.88±0.65 demonstrated a meaningful statistical relationship with present status (p≤0.001). The students with a mean of 3.91 pointed the essentiality of student counseling and also believe that advisors could play an effective role in educational achievements (4.11). Conclusion: The results revealed that although the students have a positive attitude to the process of counseling, there is dissatisfaction with the present status of counseling in University. Considering the role of supervisors in guiding the student, a remedial review on counseling process seems necessary. Sci Med J 2011;10(5):469-79
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالحسین شکورنیا |
گروه ایمنیشناسی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، ایران
پوراندخت اسدالهی |
گروه ایمنیشناسی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، ایران.
حسین الهامپور |
گروه ایمنیشناسی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، ایران.
علی خدادای |
- گروه ایمنیشناسی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jsmj.ajums.ac.ir/article_55162_55e05fb0138beccdf13398b6519f8d1f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/106/article-106-1104542.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات