این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و خلاقیت با نقش میانجی گری سرمایه اجتماعی در کارکنان معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: فرهنگ سازمانی چنانچه منجر به تحریک خلاقیت سازمانی گردد منجر به بهبود اثربخشی و موفقیت سازمان میشود. از این رو هدف اصلی تعیین رابطه ی فرهنگ سازمانی و خلاقیت کارکنان با توجه به نقش میانجیگری سرمایه اجتماعی در معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که بر روی 183 نفر از کارکنان معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه های استاندارد فرهنگ سازمانی(56 سوال)، خلاقیت کارکنان(60 سوال) و سرمایه اجتماعی(28 سوال) بود. بررسی اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Pls smart نسخه دو انجام پذیرفت. یافته ها: بر اساس یافته ها بین فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی با مقدار 0/752 و بین فرهنگسازمانی و خلاقیت کارکنان با مقدار 0/464 رابطه دیده شد. همچنین سرمایه اجتماعی رابطه بین فرهنگسازمانی و خلاقیت کارکنان نقش میانجی گری ایفاء مینمود. نتیجه گیری: سازمانهامیتوانند با توافق بر سر ارزشها و باورهای موجود در سازمان و همسو کردن اهداف فردی و سازمانی به افزایش خلاقیت کارکنان کمک نمایند و برنامه ریزان نیز نمیتوانند اساس و معیار افزایش خلاقیت افراد را، بدون توجه به فرهنگ سازمانی پایه ریزی نمایند. اگر مدیران نسبت به تقویت سرمایه اجتماعی اقدام نمایند، میتوانند ضمن تقویت فرهنگسازمانی در سازمانهای خود، بستر مناسبی را در جهت ایجاد همنوایی مشترک ایجاد کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرهنگ سازمانی، خلاقیت، سرمایه اجتماعی
عنوان انگلیسی
The Relationship between Organizational Culture and Creativity of Employees Regarding the Intermediation of Social Capital
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Organizational culture, if led to stimulating organizational creativity, leads to improved organizational effectiveness and success. Therefore, the main goal was to determine the relationship between organizational culture and creativity of employees, taking into account the role of mediation of social capital. Materials and Methods: The research was descriptive-analytic, which was performed on 183 randomly chosen employees. The data collection tool was a standard organizational culture questionnaire (56 questions), Creativity of employees (60 questions), and social capital (28 questions). The data obtained from the questionnaires were evaluated using structural equation modeling method and with the help of Pls Smart software version two. Result: between organizational culture and social capital with a value of 0.752 and There was a relationship between organizational culture and creativity of staff with a ratio of 0.465. Social capital also mediated the relationship between organizational culture and employee creativity. Conclusion: Organizations can increase the creativity of employees by agreeing on the values and beliefs in the organization and aligning their individual and organizational goals, and planners cannot base their criteria increasing the creativity of individuals, regardless of organizational culture. If managers act to strengthen social capital, they can, while strengthening organizational culture in their organizations, create a suitable platform for creating commonality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational Culture, Creativity, Social Capital
نویسندگان مقاله
مهدی زیرک | Mahdi Zirak
Assistant Professor, Educational Sciences Department, Torbat-e Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat– e Heydarieh, Iran
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
سید سعید طباطبایی | Seyed Saeed Tabatabaee
Assistant Professor, Social Determinants of Health Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
فاطمه حسینی دولت آبادی | Fatemeh Hoseini Dolatabadi
ph.D Candidat in Educational Management, Torbat - e Heydarieh Branch,Islamic Azad University, Torbat – e Heydarieh, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی ،واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-318&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات