این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۲۱-۲۸
عنوان فارسی
اثر هنری بهمثابه کالای هنری در مواجهه با امر تکنولوژیک
چکیده فارسی مقاله
در قرون اخیر رشد تکنولوژی به نحوی بوده که بطور پیوسته برای بشر معیشت بهتر را در پی داشته و توانسته خود را در بسیاری از وجوه زندگی ازجمله هنر به منصه ظهور برساند. همچنین در به چالش کشیدن هنر از مفاهیم سنت گرایانه به مفهومی نو تأثیر تأملبرانگیزی داشته است. بهگونهای که به مدد آن آثار هنری قابلیت بازتولید یافته و از این طریق در دسترس توده مردم قرارگرفته است. این مقاله در جهت تبیین مسئله نفوذ تکنولوژی در هنر و کالایی شدن اثر هنری از طریق تولید انبوه و بازتولید مکانیکی به طرح موضوع پرداخته و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بازخوانی روابط جامعه ی تکنولوژیک و هنر از طریق اختلاط هنر و زندگی روزمره، می پردازد. بازتولید اثر هنری در جامعهای رخ میدهد که تکنولوژی و نظام سرمایهداری در آن فراگیر شده است پس در چنین جامعهای تولید برای مصرف صورت می گیرد و در پی فرآیند تولید نظام مبادله و بازار شکل مییابد. این مکانیسم متأثر از تکنولوژی، منجر به تغییر در ماهیت هنر و کیفیت تولیدات هنری میگردد تا به آنجا که هنر با زندگی روزمره پیوند ناگسستنی خورده و جزء لاینفک آن محسوب میشود و نتیجتاً هنرمند بهعنوان یک تولیدکننده کالای هنری با تکثیر و انبوهسازی، قالب اثر هنری را دگرگون میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تکنولوژی، تولید، اثر هنری، کالا، اصالت هنر،
عنوان انگلیسی
Art as commodity in the face of the technological work
چکیده انگلیسی مقاله
In the last few centuries man has been witnessing rapid technological development. So far advances in technology lead to better livelihoods in many aspects of life, including art. Technology has been sobering effect on the traditional art concepts to new meaning. The era of technology proceed the creation and reproduction of contents and functions of modern society which is rooted in everyday life.it coincides with the emergence of innovative and avant-garde art and commodity stereotypes in society which leads to a culture where art and life became intertwined together. So stereotypical values in art was common while as much fun without reflection was accessible to all.So by this way, it helps artwork to be reproduced and it has been available to the masses. This article is to explain the influence of technology in art and commodification of art through mass production. It uses descriptive terms and taking advantages of library sources such as technology, in order to review the impact of technology on art works and its aim is to explain the relationship of the technological community and art through the incorporation of art and everyday life. Reproduction of a work of art happens in a society that is inclusive of technology and capitalism. In a capitalist system, tangible and personal ties between producer and consumer is discrete. Artist for foreign (future consumer) that he will not see produce and this is the same market. Thus, the art, the material crystallized the value of the exchange, is approaching to the state of money, the abstract product.Therefore in such a society production was formed in the wake of the consumption. Following the production process, an exchange system is shaped. The mechanism affected by technology, is leading to changes in the nature and quality of artistic production. So Art inextricably linked with everyday life and becomes an integral part of it. so, in such circumstances, the artist is considered as a commodity producer of art. The artist makes unique works outside its monopoly with mass production. So an object disruption are influenced on the functions of human relations in society and therefore artwork as a concrete object in commodities will be seemingly normal. He used the media, materials and various tools regardless of the traditional concerns with the help of various technologies try to create art, or reproduce his artwork in order to be balm to the innate needs. As a result of the proliferation and Mass production, art is transformed into something accessible, and the artist with mass production and economic approach to art removed it from the framework of art. In this case the artist becomes the manufacturer and tries to look at the perfect effect of demand and supply and to convert their products to money. And finally out of the aesthetic approach, work of art becomes an object, so that there is no attention to aesthetic values and is provided as a product.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
technology, production, artwork, product, originality of art
نویسندگان مقاله
محمدرضا باقری لری |
دانشجوی پژوهش هنر دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی- دانشگاه هنر اصفهان
نادر شایگان فر |
استادیار دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان
اصغر کفشچیان مقدم |
عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا
نشانی اینترنتی
https://jfava.ut.ac.ir/article_68757_56b46929b84ffb8fe1b9801235e2d7b4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-1109246.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات