این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۶۱۷-۶۴۳
عنوان فارسی
شناسایی، مفهومسازی، و تبیین فرایند سوت زنی در سازمان (مطالعۀ موردی: شرکت سنگ آهن گهرزمین)
چکیده فارسی مقاله
فعالیتهای غیراخلاقی و غیرقانونی، صرفنظر از شدت و پیامدهای منفی ناشی از آن، در همه نقاط جهان و در سازمانهای دولتی و غیردولتی دیده شده است. از این نظر، وجود سیستمی نظارتی که از سازمان آگاه باشد و کاستیها را مشاهده و گزارش کند قبل از بروز پیامدهای نامطلوب ضروری است. ازاینرو، وجود افرادی بهعنوان ناظر با احساس مسئولیت در سازمان، که بهعنوان صدای سازمان، فریاد سازمان را در صورت وجود انحراف به گوش مسئولان برسانند، اجتنابناپذیر است. این افراد، که در این مطالعه اصطلاحاً سوتزن نامیده میشوند، باید در فرهنگ سازمانی تعریف شوند و موردحمایت قانونی قرار گیرند. هدف از این مقاله بررسی و مفهومسازی این مسئله و نیز تبیین آن در سازمان موردبررسی است تا میزان مسئولیتپذیری و رضایت شغلی کارکنان بر اساس متغیرهای متفاوت مؤثر بر آنها ارزیابی شود. با بهکارگیری روش توصیفی همبستگی و با استفاده از آزمونهای تحلیل آماری تیتک نمونهای و آزمون همبستگی پیرسون، متغیرها و عوامل شناساییشده در تحقیق بررسی و تحلیل شد. پس از تحلیلهای مربوطه و آزمون فرضیههای تحقیق، یافتههای مبتنی بر آنها ارائه شد. نتایج حاصل نشان میدهد سازمان موردبررسی در این مطالعه از سرمایه انسانی توانمند برخوردار است و با حمایت از آنها راه برای انتقادهای سازنده آنها و نتیجتاً سوتزنی در سازمان و کسب عملکرد بالاتر فراهم است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identify, conceptualize and explain the process of Whistle-blowing in the organization; Case Study: Gohar Zamin Iron Ore Company
چکیده انگلیسی مقاله
Immoral, illegal and corruption activities see in all governmental and non-governmental organizations all over the world but differences are their dimensions and aspects, so it is vitally important that a regulatory system, which is aware of the organization's details and structural defects, will be exist. Being a controller person with accountability whom they say organization's voice to answerable officials is required. A person with this character will be named as whistle – blower and her/his movements will be named whistle – blowing in an organization. The purpose of this article is study and discussion this kind of persons and their action and it's relation with accountability and job satisfaction in the intended organization. The results showed that organization have perfect human capital but the problem is the organization's culture. Whistle-blowing and defending the whistle-blowers must be making a part of organization's culture, after that, constructive criticisms and good performances will become visible in the organization. The final outcome will be healthy organization with accountable, clever, satisfied and integrated staff. This construction with these staff will enable organization to survive the leading in the competitive environment. However the survival of organizations in today's competitive world necessitates such competitive advantages.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد صفری |
دکتری مدیریت سیاست گذاری بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مریم فتاح زیارانی |
کارشناسارشد مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_68783_b9a6a46117e58a6c34d59e748d6248c8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-1116725.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات