این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۶۴۵-۶۶۴

عنوان فارسی تبیین مدل مرجع تعامل‌پذیری در بخش سلامت
چکیده فارسی مقاله هدف از این مقاله توسعه الگوی بومی تعامل‏پذیری در نظام سلامت کشور مبتنی بر ترازیابی مدل‏های مطرح تعامل‏پذیری در کشورهای توسعه‏یافته و در حال توسعه و تبیین مفاهیم، شاخص‏ها، و معیارهای مورد توجه مطابق با قوانین، آیین‏نامه‏ها، و دستورالعمل‏هایِ جاری کشور است. در همین راستا، در این مقاله سعی بر آن است تا، ضمن تبیین الگوی کلان و تفصیلی تعامل‏پذیری دولت الکترونیکی در سطح ملی، با استفاده از الگوی استقرایی، مؤلفه‏‏های مهم به‏کاربرده‏شده در نظام تعامل‏پذیری استخراج و سپس چارچوب پیشنهادی برای تعامل‏پذیری در حوزه سلامت کشور ارائه شود. جامعه آماری مورد مطالعه کارشناسان مدیران و خبرگان حوزه سلامت فناوری اطلاعات و مدیریت بود که، با بهره‏گیری از الگوی نمونه‏گیری خوشه‏ای- تصادفی و با برگزاری جلسات دلفی، مؤلفه‏ها و ابعاد مورد نظر مدل پیشنهادی اعتبارسنجی شد. بر اساس یافته‏ها، سه رویکرد یکپارچه، متحد، و مستقل به عنوان رهیافت‏های مطرح در تحقق نظام تعامل‏پذیری در نظام سلامت کشور شناسایی شد که با اجرای شبیه‏سازی گسسته و با لحاظ‏‏کردن شاخص‏هایی همچون هزینه، زمان، و عملکرد واحدها، رویکرد یکپارچه مسیر بهینه در این خصوص شناسایی شد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی قیاسی، تعام ل‌پذیری، مدل‌های عملیاتی، نظام سلامت،

عنوان انگلیسی To Design and Verification of Interoperability Framework of Iran Healthcare System
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this paper is to develop indigenous pattern of interoperability in health care system based on the proposed benchmarking interoperability models in developed countries and developing concepts and considering indicators and criteria in accordance with the current guidelines of Iran laws and regulations. In this regard, the researcher has attempted to explain the detailed pattern of e-government interoperability at the national level and using inductive pattern, the components used in the extraction and then based on the proposed framework for interoperability of e-government, interoperability in the field of health care is provided. Community groups, managers and experts in the field of health, information technology and management which, by using the sampling pattern and holding meetings with Delphi, components and dimensions of the model was validated. Finally, the proposed framework was validated using experts' survey. Based on the findings, three integrated approach, unified and independent as approaches to the realization of interactivity in the health system were identified. To perform discrete simulations and by considering indicators such as cost, time and performance units, integrated approach in this regard was selected as the optimal approach.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Interoperability, health system, analogy, operational models

نویسندگان مقاله محمدرضا کاشفی نیشابوری |
استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

علی رضاییان |
استاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_68784_d62f12e9a556727015b00f70ce9f83a0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-1116726.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات