این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
طب توانبخشی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۹۶-۱۰۵
عنوان فارسی
مقایسه الگوهای عملکرد حرکتی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا با همتایان عادی ۱۲ - ۷ سال
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف هدف این مطالعه مقایسه الگوهای عملکرد حرکتی در کودکان اوتیسم با عملکرد بالا با کودکان عادی بود. مواد و روشها این پژوهش یک مطالعه مقایسهای و از نوع مورد- شاهدی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 7 تا 12 ساله مدرسه اوتیسم پیک هنر و کودکان عادی از مدارس ابتدایی استان تهران در سال 1393 میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 36 کودک 12- 7 ساله گرفتار به اوتیسم با عملکرد بالا از مدرسه پیک هنر بودند که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. و 36 نفر از کودکان عادی که به شیوه همگن انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کارز و آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی استفاده شد. یافتهها نتایج تحلیل واریانس چند متغیری مانوا نشان داد که بین دو گروه از کودکان در الگوهای عملکرد حرکتی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). میتوان نتیجه گرفت که کودکان عادی نرخ بالاتری از الگوهای عملکرد حرکتی را دارند. نتیجهگیری این نتیجه اشارات مهمی در زمینه آموزش و افزایش بهداشت روانی کودکان در بر دارد. از سوی دیگر الگوهای عملکرد حرکتی به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت کودکان نقش دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اوتیسم، اوتیسم با عملکرد بالا، عملکرد حرکتی،
عنوان انگلیسی
Comparison patterns of motor function in high function autistic children and normal 7 - 12 years
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: The purpose of the present comparative case-control study was to compare patterns of motor function in normal and high function autistic children. The population comprised of all 7-12 year-old high function autistic children in Aieen-e Mehrvarzi School and the normal children in Grade School in Tehran in 1393. Materials and method: Participants included 36 high function autistic children, 7-12 year-old, in Peyk-e Honar School selected based on available sampling. Also, 36 normal children were selected using matching method. To collect data, the Gilliam Autism Rating Scale and Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency were used. Results: The results of MANOVA showed that there is a significant difference between the two groups of children in patterns of motor function (P< 0.01) Conclusion: The present study presented significant results in educating autistic children in the field of movement exercises with the aim of motor skills and mental health improvement. In addition, motor function patterns were shown to play an important role in the success of these children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Autism, High function autism, Motor function
نویسندگان مقاله
میناز اسلامدوست نفوتی | میناز eslamdoust nofuti
دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویان، دانشجوی کارشناسی ارشدکاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مهدی رضایی |
استادیار گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
زهرا پاشازاده آذری | pashazadeh azari
عضو کادر آموزشی گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
علیرضا اکبرزاده باغبان | akbarzadeh baghban
دانشیار، دکترای آمار زیستی، گروه آمار، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100322_1023.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات