این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۷۶-۱۹۳

عنوان فارسی تعهد حرفه‌ای پزشکی چیست و چگونه باید آن را آموزش داد؟
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: تعهد حرفه‌ای یکی از صلاحیت‌هایی است که در چند دهه گذشته اهمیت بیشتری یافته است. در این مقاله به تعریف، اهمیت و روش‌های آموزش تعهد حرفه‌ای پرداخته می¬شود و تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این زمینه به اشتراک گذاشته می‌شود.  روش بررسی: در بخش اول، موتور جستجوی Google، پایگاه‌های اطلاعاتی Medline/PubMed، Embase و پایگاه اطلاعاتی SID با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط برای بازیابی تعاریف تعهد حرفه‌ای، روش‌های آموزش و یادگیری آن، راهنما و استانداردهای رفتار حرفه ای و چارچوب‌های توانمندی مورد جستجو قرار گرفتند. با در نظر گرفتن معیارهای ورود، تعداد 65 مقاله، کتاب، سند توانمندی و راهنما انتخاب و در نگارش این مقاله مورد استفاده قرار گرفتند. در بخش دوم تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با ترویج و توسعه تعهد حرفه ای به اشتراک گذاشته شده است نتایج: امروزه بیشتر دانشکده‌های پزشکی، تعهد حرفه‌ای را به عنوان توانمندی دانش آموختگان دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی خود پذیرفته‌اند و آن را در برنامه‌های درسی خود گنجانده‌اند. آموزش تعهد حرفه‌ای هم باید در برنامه درسی رسمی و بصورت صریح و هم بصورت ضمنی انجام شود. بازاندیشی و الگومحوری به عنوان موثر‌ترین روش‌ها در آموزش تعهد حرفه‌ای شناخته می‌شوند. برای اینکه برنامه تعهد حرفه‌ای بخوبی اجرا شود باید اعضای هیئت علمی توانمند شوند. دانشگاه علوم پزشکی تهران برای رشد و توسعه تعهد حرفه‌ای اقدام به تدوین سند ارتقا تعهد حرفه‌ای، آموزش تعهد حرفه‌ای به صورت تم طولی، آموزش تعهد حرفه‌ای دستیاران، توانمند‌سازی اعضای هیئت علمی و تهیه مواد آموزشی کرده است. نتیجه‌گیری: تعهد حرفه‌ای، توانمندی چند بعدی و پیچیده است و به همین دلیل تعریف، آموزش و ارزیابی آن نسبت به سایر صلاحیت‌های پزشکی دشوارتر است. اقداماتی برای رشد تعهد حرفه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است ولی همچنان برای رسیدن به نقطه ایده‌آل تلاش و همت بیشتری نیاز است. واژه‌های کلیدی: تعهد حرفه‌ای، رفتار حرفه‌ای، پروفشنالیسم، آموزش تعهد حرفه‌ای
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی What is medical professionalism and how should we teach it?
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Professionalism is one of the core competencies that have become more important in the last few decades. In this paper, we describe the concepts of professionalism, its importance and teaching methods. Finally, we share the Tehran University of Medical Science (TUMS) teaching experience in this domain Methods: We searched the electronic databases such as Medline/PubMed, Embase and SID with appropriate keywords for papers and documents regarding professionalism definitions, its teaching and learning methods, guidelines for professional behavior and competency frameworks. 65 documents met eligibility criteria and were included in the review Result: Todays, most medical schools have integrated teaching medical professionalism as a core competency in undergraduate and postgraduate medical curricula. Professionalism should be taught explicitly in formal curriculum as well as implicitly. Reflection and role-modelling are held as the most effective strategies for teaching professionalism. Faculty development is necessary for successful implementation of professionalism courses. Faculty development is essential for running an effective educational program in professionalism. Developing professionalism improvement document, teaching professionalism as a longitudinal theme, teaching professionalism to residents, faculty development, and producing educational materials on professionalism are among activities that TUMS has implemented to develop and cultivate professionalism Conclusion: Medical professionalism is a complex and multidimensional competency. Therefore, compared to other core medical competencies, it is harder to define, train, and evaluate. Some activities have been implemented in TUMS, but more effort is still needed to reach the ideal level.  Keywords: Professionalism, professional behavior, teaching 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Professionalism, professional behavior, teaching

نویسندگان مقاله رسول معصومی | Rasoul Masoomi
PhD student in Medical Education, Department of Medical Education, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
1- دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

فریبا اصغری |
Associate Professor, Medical Ethics and History of Medicine Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
2- دانشیار، مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

عظیم میرزازاده |
Associate professor, Department of Medical Education, Department of Internal Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار، دانشکده پزشکی، گروه داخلی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-919-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1120814.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات