این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۹۴-۲۰۸
عنوان فارسی
شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: با توجه به اهمیت بکارگیری از آموزش الکترونیکی در دانشگاههای علوم پزشکی، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سطحبندی عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر اساس مدلسازی ساختاری تفسیری صورت گرفت. روش بررسی: روش پژوهش، مطالعه موردی و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری جهت سطح بندی عوامل و دستهبندی آنها استفاده شد. مشارکت کنندگان پژوهش را اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تشکیل می دادند که از بین آنها 11 نفر به عنوان متخصص در حوزه آموزش پزشکی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود و روایی محتوایی آن توسط متخصصان آموزش پزشکی به تایید رسید. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که 15 عامل، از جمله زیر ساختهای فنی، اهداف مدون و مشخص آموزشی، مشوقهای آموزشی و پژوهشی، آگاهی و توانمندی اساتید، ساختارهای اجرایی- آموزشی، مدیریت نوآور و مدیران حمایتگر به عنوان عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی به حساب میآیند. همچنین تحلیل سطحبندی عوامل نشان داد که این مدل دارای 9 سطح است که از عمیقترین و تاثیرگذارترین سطح به سطحیترین و تاثیرپذیرترین سطح عوامل موثر در اجرای یادگیری الکترونیکی در مدل نشان داده شده است. نتیجهگیری: از آنجائی که نگرش نوآورانه، زیرساختهای فنی، آییننامههای آموزشی، ساختارهای اجرایی- آموزشی که عمدتا در حوزه سیاستگذاری است به عنوان عوامل زیربنائی در بکارگیری آموزش الکترونیکی نقش ایفا میکنند، توصیه میشود سیاستگذاران و مدیران دانشگاههای علوم پزشکی در تسهیل این عوامل اقدام نمایند. واژههای کلیدی: آموزش الکترونیکی، مدلسازی ساختاری-تفسیری. آموزش پزشکی، عوامل انسانی، عوامل مدیریتی، زیرساختهای فنی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Factors influencing the use of e-learning in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences according to interpretative structural model
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aimstoscore the factors affecting the use of e-learning in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences according to the interpretive structural model. Methods: Interpretative structural model was used to categorize and score factors affecting e learning. The participants were faculty members of Shahid Sadoughi. University of Medical sciences. 11 faculty members were selected randomly and filled a questionnaire.The data collection tool was a self-interactive questionnaire (ISM) and content validity was confirmed by medical education specialists. Result: overall 15 factors are considered as factors affecting the use of e-learning in Shahid Sadoughi. University of Medical Sciences. Also, factor analysis showed that this model has 9 levels that are determined from the deepest and most influential level to the most surface and effective level of effective implementation of electronic learning in the model. Conclusion: Regarding the identification of 15 factors and determining the level of importance and their impact on the use of e-learning in the medical sciences university, policymakers and managers of medical universities should be encouraged to facilitate these factors. Keywords: E-learning, Medical education, Interpretive Structural Modeling
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهناز مظلوم اردکانی | mahnaz mazgoom
MA in Educational sciences, Islamic Azad University, Ardakan Branch, Ardakan, Iran.
1- کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، اردکان، ایران
سیروس منصوری | sirus mansoori
Assistant Professor, Department of Educational sciences, Islamic Azad University, Ardakan Branch, Ardakan, Iran.
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، اردکان، ایران.
علی محمد اخوت | alimohammad okhovat
Assistant Professor, Department of Educational sciences, Islamic Azad University, Ardakan Branch, Ardakan, Iran.
3- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، اردکان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-861-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1120815.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات