این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۹۴-۲۰۸

عنوان فارسی شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده فارسی مقاله   چکیده مقدمه: با توجه به اهمیت بکارگیری از آموزش الکترونیکی در دانشگاه­های علوم پزشکی، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سطح­بندی عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر اساس مدل­سازی ساختاری تفسیری صورت گرفت. روش بررسی: روش پژوهش، مطالعه موردی و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک مدل­سازی ساختاری تفسیری جهت سطح بندی عوامل و دسته­بندی آنها استفاده شد. مشارکت کنندگان پژوهش را اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تشکیل می ­دادند که از بین آنها 11 نفر به عنوان متخصص در حوزه آموزش پزشکی انتخاب شدند. ابزار گرد­آوری داده­ها، پرسشنامه محقق ساخته بود و روایی محتوایی آن توسط متخصصان آموزش پزشکی به تایید رسید. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که 15 عامل، از جمله زیر ساخت­های فنی، اهداف مدون و مشخص آموزشی، مشوق­های آموزشی و پژوهشی، آگاهی و توانمندی اساتید، ساختارهای اجرایی- آموزشی، مدیریت نوآور و مدیران حمایتگر به عنوان عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی به حساب می­آیند. همچنین تحلیل سطح­بندی عوامل نشان داد که این مدل دارای 9 سطح است که از عمیقترین و تاثیر­گذارترین سطح به سطحی­ترین و تاثیر­پذیرترین سطح عوامل موثر در اجرای یادگیری الکترونیکی در مدل نشان داده شده است. نتیجه‌گیری: از آنجائی که نگرش نوآورانه، زیرساخت­های فنی، آیین­نامه­های آموزشی، ساختارهای اجرایی- آموزشی که عمدتا در حوزه سیاست­گذاری است به عنوان عوامل زیربنائی در بکارگیری آموزش الکترونیکی نقش ایفا می­کنند، توصیه می­شود سیاست­گذاران و مدیران دانشگاه­های علوم پزشکی در تسهیل این عوامل اقدام نمایند. واژه‌های کلیدی: آموزش الکترونیکی، مدل­سازی ساختاری-تفسیری. آموزش پزشکی، عوامل انسانی، عوامل مدیریتی، زیرساخت­های فنی  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Factors influencing the use of e-learning in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences according to interpretative structural model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aimstoscore the factors affecting the use of e-learning in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences according to the interpretive structural model. Methods: Interpretative structural model was used to categorize and score factors affecting e learning. The participants were faculty members of Shahid Sadoughi. University of Medical sciences. 11 faculty members were selected randomly and filled a questionnaire.The data collection tool was a self-interactive questionnaire (ISM) and content validity was confirmed by medical education specialists. Result: overall 15 factors are considered as factors affecting the use of e-learning in Shahid Sadoughi. University of Medical Sciences. Also, factor analysis showed that this model has 9 levels that are determined from the deepest and most influential level to the most surface and effective level of effective implementation of electronic learning in the model. Conclusion: Regarding the identification of 15 factors and determining the level of importance and their impact on the use of e-learning in the medical sciences university, policymakers and managers of medical universities should be encouraged to facilitate these factors. Keywords: E-learning, Medical education, Interpretive Structural Modeling
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهناز مظلوم اردکانی | mahnaz mazgoom
MA in Educational sciences, Islamic Azad University, Ardakan Branch, Ardakan, Iran.
1- کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، اردکان، ایران

سیروس منصوری | sirus mansoori
Assistant Professor, Department of Educational sciences, Islamic Azad University, Ardakan Branch, Ardakan, Iran.
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، اردکان، ایران.

علی محمد اخوت | alimohammad okhovat
Assistant Professor, Department of Educational sciences, Islamic Azad University, Ardakan Branch, Ardakan, Iran.
3- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، اردکان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-861-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1120815.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات