این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۰۹-۲۱۶

عنوان فارسی راندآموزشی شبانه: ابزاری برای ارتقای آموزش بالینی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: مطالعه حاضر با هدف سنجش وضعیت راند آموزشی در ساعات کشیک شب از دیدگاه فراگیران انجام شده است روش بررسی: مطالعه ی حاضر مداخله¬ای تک گروهی است که بیمارستان شهید صدوقی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. جامعه پژوهش شامل اعضای تیم آموزش شامل دستیاران و کارورزان بودند که به صورت تمام شماری در مطالعه حاضر وارد شدند. در این مطالعه، مداخله بصورت راندهای بالینی در بخش داخلی و اورژانس در ساعات کشیک شب طراحی و اجرا شد. هر راند با حضور اعضای تیم آموزشی شامل اتند بخش، یک نفر دستیار ارشد، یک نفر دستیار سال دو، دو نفر دستیار سال یک، و حداقل دو نفر از کارورزان پزشکی برگزار شده است و به طور متوسط یک و نیم ساعت به طول می¬انجامید.  برای سنجش وضعیت گراندراند بالینی شبانه از پرسشنامه 13 سوالی که در مطالعه قبلی روانسنجی شده است استفاده شد. داده ها توسط شرکت کنندگان بعد از شرکت در حداقل سه راند بالینی شبانه تکمیل شده است. داده¬ها با استفاده از نرم¬افزار آزمون آمار توصیفی (میانگین،SD ) تحلیل شد. نتایج: نتایج برگزاری راند بالینی شبانه نشان داد 73% از شرکت کنندگان رضایت خود را در راند بالینی خیلی زیاد و زیاد ابراز کردند. "ضرورت راند بالینی شبانه در فرایند آموزش بالینی"، "امکان طرح سوال و مشارکت در بحث" و نقش راند بالینی شبانه در بهبود دانش و یادگیری" فراگیران بیشترین مطلوبیت را در بین شرکت کنندگان داشته است. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد راند بالینی شبانه از دیدگاه فراگیران وضعیت مطلوبی داشته است و آن را به عنوان ابزاری مناسب جهت استفاده در فرآیند آموزش بالینی مورد توجه قرار دادند. واژه‌های کلیدی: راند بالینی، آموزش بالینی، گراند راند  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، راند بالینی، آموزش بالینی، گراند راند

عنوان انگلیسی Night time educational round: A tool for developing clinical education
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Educational rounds play an important role in clinical education. This study aims to assess students' viewpoints on night time educational rounds in internal medicine and emergencywards. Methods: The present study was interventional one-group posttest-only design. The participants consisted of residents and interns at internal medicine and emergency wards at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. The participants in each group included a faculty member, residents (n=4) and interns (n=2). Each educational round took 1.5 hours. The status of educational rounds was assessed through a validated questionnaire. The participants filled out the questionnaire when contributed in the round at night after 3 times. Data was analyzed using SPSS V.19. Result: The result of the present study revealed that 73% participants were satisfied. "Necessity of night time round "," opportunity for asking questioning and contributing to the discussion" and "improvement of knowledge and learning"were identified by the participants as the reason for their satisfaction Conclusion: It is recommended that the night time educational round will be incorporated in medical education at hospitals.  Keywords: Education, Clinical education, Round
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Education, Clinical education, Round

نویسندگان مقاله سیدیاسر غلمانی | seyed yaser souleymani
Assistant Professor,Internal Medicine, Clinical Research Development Center of Shahid Sadoughi Hospital, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار گروه داخلی، مرکز توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید صدوقی،دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

محمدحسین سلیمانی | mohammad hosein Souleymani
Assistant Professor, Internal Medicine and Rheumatology, Clinical Research Development Center of Shahid Sadoughi Hospital, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
2. استادیار گروه داخلی و روماتولوژی، مرکز توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید صدوقی،داشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

الهه السادات میرباقری | elahe alsadat mirbagheri
BA, the library of Paramedical, Faculty of paramedical, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
کارشناس، کتابخانه دانشکده پیراپزشکی . دانشکده بپیراپزشکی. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران

فاطمه برغون | fatemeh barghoun
MSc, Student of psychology, Art and science University of Yazd, Yazd, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی،دانشگاه علم وهنر یزد، یزد، ایران

فاطمه کشمیری | fatemeh keshmiri
Assistant Professor, Educational Development Center, Faculty of Public Health. Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
5. استادیار ، مرکز مطالعات وتوسعه آموزش علوم پزشکی. دانشکده بهداشت. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-336-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1120816.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات