این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۱۷-۲۲۸
عنوان فارسی
اولویت بندی فلسفههای آموزشی، ایدئولوژی برنامه درسی و روشهای تدریس اساتید علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: امروزه در سطح دنیا، شناسایی نقطه نظرات افراد در رابطه با آموزش و فرایند یاددهی – یادگیری از اهمیت شایانی برخوردار است. لذا پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی مؤلفههای فلسفههای آموزشی، جهتگیری برنامه درسی و روشهای تدریس در اساتید علوم پزشکی و بررسی تأثیر ویژگیهای جمعیتشناختی در هر یک از مؤلفهها صورت گرفته است. روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی بوده که با روش نمونهگیری در دسترس از اساتید یک دانشگاه علوم پزشکی در شهر تهران صورت گرفته است. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای فلسفه آموزشی، ایدئولوژی برنامه درسی و روشهای تدریس، میباشد. فقط اعضای هیئتعلمی تمام وقت دانشگاه وارد مطالعه شدند و اساتید حق التدریسی و دستیاران اساتید از مطالعه خارج گردیدند. تجریه و تحلیل اطلاعات با بهرهمندی از نرمافزار آماری SPSS v16 صورت گرفته است. نتایج: یافتهها حاکی از آن بود که در بین اساتید، فلسفه آموزشی پایدارگرایی در اولویت بوده و ایدئولوژی دانشپژوهان علمی نیز نسبت به سایر ایدئولوژیها در اولویت قرار گرفت. همچنین روش تدریس استاد- محور بیش از روش تدریس دانشجو- محور مورد توجه اساتید بوده است. در نهایت نتایج نشان داد که متغیرهای سابقه تدریس، مرتبه علمی و جنسیت، تأثیری در تغییر اولویت¬بندی¬ها نداشت. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در کیفیت دستیابی به اهداف آموزشی، پیشنهاد میشود تمهیدات لازم به منظور آموزش و تشویق اساتید در راستای استفاده از روش تدریس مشارکتی به عنوان یکی از روشهای مثمرثمر یادگیری، از سوی دستاندرکاران نظام آموزشی فراهم آید. واژههای کلیدی: فلسفه آموزشی، ایدئولوژی برنامه درسی، روش تدریس، جمعیت شناختی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Prioritizing educational philosophies, curriculum ideology and teaching methods of medical sciences professors
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Understanding academics' points of view about teaching and learning process is of great importance. The present study aimed to prioritize the components of educational philosophies, curriculum ideology and teaching methods in medical science academics, and investigate the effect of demographic characteristics on each of the components. Methods: The research method was descriptive-survey based on available sampling method from academics of a medical university in Tehran. Data collection tool was a questionnaire of educational philosophy, curriculum ideology and teaching methods. Only full-time faculty members entered the study, and lecturers and faculty assistants were excluded from the study. SPSS v16.0 software was used to analyze the data. Result: The findings showed that among the medical science academics, perennialism educational philosophy was a priority and the ideology of scientific scholars was prioritized to other ideologies. The teacher-centered teaching method has been more than student-centered teaching methods in favor of teachers finally, the results showed that the variables of teaching history, academic rank and gender had no effect on changing priorities. Conclusion: Considering the importance of the role of students in the quality of achieving educational goals, it is suggested that the educational system administrators provide the necessary arrangements be made to educate and encourage teachers to use the participatory teaching method as one of the most effective methods of learning. Keywords: Educational Philosophy, Curriculum Ideology, Teaching Method, Demographic
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرامرز محمدی پویا | faramarz muhamadi pouya
Faculty member of Department of Educational Sciences, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran.
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سهراب محمدی پویا | souhrab muhamadi pouya
PhD Student of Curriculum Development, University of Tabriz, Faculty member of Hekmat Policy, Research and Strategic Studies Institute, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز، عضو هیئت علمی پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت، تهران، ایران.
سحر قریب طزره | sahar gharib e tarzeh
MSc, Group Practices and Training Programs, Tehran University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد، گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-934-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1120817.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات