این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۲۹-۲۳۷
عنوان فارسی
بررسی سطح بازاندیشی در زمینه یافته های آموزشی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۹۷-۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: بازاندیشی و تجزیه و تحلیل یافته های آموزشی یکی از اصولی و اساسی ترین مراحل در روند یادگیری محسوب می گردد. از اینرو مطالعه حاضر با هدف بررسی سطح بازاندیشی در زمینه یافته های آموزشی در دانشجویان دوره عمومی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی204 نفر از دانشجویان رشته دندانپزشکی(ترم های 7 تا 12) دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال تحصیل97-1396 شرکت نمودند. در این مطالعه از پرسشنامهKember (Reflection Questionnaire-RQ) باروایی 82/0 وپایایی (آلفا کرونباخ )78/0استفاده شد. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 17 و آزمونهای آماریT–test, ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. سطح معنی داری 05/0≥P تعیین گردید. نتایج: در مطالعه حاضر 204 دانشجوی دوره عمومی دندانپزشکی، شامل 117(4/57درصد) زن و 87 (6/42 درصد) مرد، با میانگین سنی 36/2±17/24سال با دامنه سنی 21 تا 42 سال، شرکت داشتند. میانگین نمره حیطه ی عملکرد از روی عادت 88/2±11/10، حیطه ی درک مطلب 16/4±87/14، بازاندیشی 94/2±04/16 و بازاندیشی انتقادی 58/2±86/13 گزارش گردید. بین سه سال تحصیلی در میانگین سطح بازاندیشی و بازاندیشی نقادانه اختلاف آماری معنی داری وجود داشت(05/0>P). همچنین بین دو گروه سنی (24˂ و24≤ سال) اختلاف آماری معنی داری در حیطه های عملکرد از روی عادت و بازاندیشی نقادانه بود(05/0>P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر با افزایش سن و سال تحصیلی سطح عملکرد از روی عادت در دانشجویان دندانپزشکی کاهش یافته است. از اینرو پیشنهاد می گردد که در دانشکده های دندانپزشکی برآموزش بازاندیشی در ترمهای تحصیلی پایین تر تاکید گردد. واژههای کلیدی: بازاندیشی، بازاندیشی انتقادی، درک مطلب، دانشجویان دندانپزشکی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of reflection level in the field of educational findings among dental students at Shahid Sadoughi University of Medical science in 2017-2018
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Reflective thinking and analyzing the educational findings is an essential step in the learning process. The present study was conducted to determine the level of reflective thinking among graduate dental students at Shahid Sadoughi University of Medical science Methods: In this descriptive- cross sectional study, a total of 204 graduate dental students (7-12 courses) at Shahid Sadoughi University of Medical science in 2017-2018 have participated. The Kember et al. reflection questionnaire (RQ) with validity of 0.82 and reliability (alpha Cronbach) of 0.78, was used in the present study. Data were analyzed by SPSS ver.17 and T–test, ANOVA and Pearson correlation coefficient statistical tests. The significance level was set as P≤ 0.05. Result: In the present study, 204 graduate dental student, 117(57.4%) women and 87(42.6%) men, with the mean age of 24.2±2.4 and age range of 21-42 years were participated. The mean score of habitual action, understanding, reflective, and critical reflection were 10.1±2.9, 14.9±4.2, 16.0±2.9, and 13.9±2.06 respectively. There were significant differences in the mean score of reflection and critical reflection between the three educational courses (P< 0.05). Also, there were significant difference between the two age groups in the field of habitual action, and critical reflection (P< 0.05). Based on the results of the present study, with increasing the age and educational course, the level of habitual action decreased in dental students. Therefore, it is recommended that in dental schools, education of reflection throughout the lower courses should be emphasized.Keywords: Critical reflection, Dental student, Reflective, Understanding
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم کاظمی پور | Maryam Kazemipoor
Department of Endodontics, Faculty of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
استادیار، دانشکده دندانپزشکی، گروه دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
رقیه حکیمیان | Roqayeh Hakimian
Department of Endodontics, Faculty of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
کتابدار، دانشکده دندانپزشکی، گروه دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-302-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1120818.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات