این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۶، شماره ۵، صفحات ۲۵-۳۳
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر عاطفه منفی و تاب آوری مادران دارای فرزند معلول
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خشم، افسردگی، غم، ناامیدی، کینه توزی، لجبازی، ترس، اضطراب، احساس گناه و ناسازگاری در مادران دارای فرزند معلول به دلیل تجربه شرایط سخت و انتظارات فراتر از توانایی آنها، ممکن است با شدت بیشتری نسبت به مادران عادی، وجود داشته باشد، لذا مدیریت هیجانات، کاهش عواطف منفی و افزایش تاب آوری میتواند به بهبود وضعیت روانی مادران کمک کند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر عاطفه منفی و تاب آوری مادران دارای فرزند معلول در شهرستان اشکذر انجام شده است. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل در نظر گرفته شد. جامعه آماری پژوهش شامل 267 نفر از مادران دارای فرزند معلول که در اداره بهزیستی شهرستان اشکذر پرونده داشتند، بود. به منظور انجام آموزش، دو گروه 15 نفره تحت عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروهها گمارده شده و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری دادهها، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) بود. گروه آزمایش پس از 8 جلسه آموزشی (90 دقیقهای و 2 جلسه در هفته) و گروه کنترل بدون مداخله، همزمان با گروه آزمایش پس آزمون را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از مهمترین شاخصهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات آزمودنیهای گروههای آزمایش و کنترل در پس آزمون وجود دارد. به عبارتی آموزش تنظیم هیجانی باعث کاهش میانگین نمرات عاطفه منفی و افزایش میانگین نمرات تاب آوری مادران دارای فرزند معلول شده است (001/0 > P). نتیجه گیری: آموزش تنظیم هیجانی میتواند به عنوان یک روش آموزشی مؤثر، عاطفه منفی را در مادران دارای فرزند معلول کاهش داده و برعکس تاب آوری را در آنان افزایش دهد و در نهایت، میتواند الگوی مطلوب و کارآمدی برای ارتقای سازگاری، شادابی و بهزیستی آنان تلقی گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم هیجانی، عاطفه منفی، تاب آوری، مادران، فرزند معلول
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Emotional Regulation Training on Negative Affect and Resilience of Mothers with Disabled Children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Anger, depression, sadness, despair, malice, strife, fear, anxiety, guilty feelings and incompatibility in mothers with disabled children may be more severe than normal mothers due to experiencing difficulty conditions and expectations beyond their ability. Therefore, managing emotions, reducing negative emotions and increasing the resilience can improve the mental status of mothers. According to this, the aim of this study was to the Effectiveness of emotional regulation training on the negative affect and resilience of mothers with disabled children in the city of Ashkezar. Methods: This study was a semi-experimental design with pre-test and post-test and with a control group. The statistical population included 267 mothers with disabled children in the Social Welfare Organization of Ashkezar. In order to training the emotional regulation, two groups of 15 people were randomly selected as the experimental group and the control group by purposeful sampling. The data was collected by Positive and Negative Affect Scale (PANAS) and Connor & Davidson Resilience Scale (CD-RISC). The experimental group received eight sessions (2 times 90 minutes in a week) of emotion regulation training and then both groups have completed the post-test. Data analysis was done by the most important descriptive statistics and Analysis of Covariance. Results: The findings of this study showed that there is a significant difference between the mean scores of subjects in the experimental and control groups in the post-test. In other words, emotional regulation training reduces the mean of negative affect scores and increases the average scores of resilience in mothers with disabled children (P < 0.001). Conclusions: Emotional regulation training as an effective teaching method, can reduce negative affect in mothers with disabled children and increase resilience in them. Therefore, it can considered as a desirable and effective model for improving compatibility, happiness and well-being.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدرضا جوادیان | Seyed Reza Javadian
Department of Sociology, Yazd University, Yazd, Iran
گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
لیلی خالقی | Lili Khaleghi
Social Welfare Organization of Ashkezar, Yazd, Iran
داره بهزیستی شهرستان اشکذر، یزد، ایران
منصور فتحی | Mansour Fathi
Allameh Tabatabaei University, Faculty of social sciences, Department of social work,
دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1150-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-1120850.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات