این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۳۹۷-۴۱۴
عنوان فارسی
شناسایی و سطحبندی موانع ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر مدلسازی ساختاری تفسیری
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی و سطحبندی موانع ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش است. روش پژوهش، مطالعه موردی است و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری برای سطحبندی موانع و دستهبندی آنها استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئتعلمی دانشگاهها تشکیل میدهند که از بین آنها 13 نفر بهعنوان نمونه پژوهش به شیوه هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه خودتعاملی محققساخته بود. به منظور سنجش و ارزیابی روایی پرسشنامه از ملاک روایی محتوایی استفاده شد. بدین صورت که پرسشنامه در ابتدا از سوی متخصصان حوزه زنان بررسی و پس از اصلاحات عوامل نهایی تدوین شد. نتایج پژوهش نشان داد که 10 عامل بهعنوان موانع نهایی مؤثر بر عدم ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش به حساب میآیند. همچنین، تحلیل حاصل از دادهها به سطحبندی مدل به 8 سطح منجر شد. سطح هشتم مدل شامل هنجارهای مبتنی بر سنتگراییاند. سطح هفتم شامل غلبه فرهنگ مردسالاری و نگرش کلیشهای به مدیریت زنان است. تبعیضهای جنسیتی نانوشته بهعنوان سطح ششم مدل به حساب میآید. عاملهای نپذیرفتن مدیریت زنان از سوی کارکنان و همچنین ناتوانی زنان در برخورد قهرآمیز و ریسکناپذیری مشترکاً بهمنزله سطح پنجم مدل به حساب میآیند. نداشتن خودباوری و اعتمادبهنفس زنان بهمنزله سطح چهارم مدل و تعارض شغلی با وظایف خانوادگی نیز بهمنزله سطح سوم مدل بهدست آمد. همچنین، عاملهای نپذیرفتن مسئولیت مدیریتی از سوی زنان بهمنزله سطح دوم و عدم شایستهگزینی بهمنزله سطح اول است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying and leveling the barriers to women's promotion in managerial posts in Iranian educational system based on Interpretative Structural Modeling
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to identify and leveling the barriers to women's promotion in managerial posts in Iranian educational system based on Interpretative Structural Modeling. The research method in present study to identify and factors categorizing was a qualitative approach and method was case study. The participants of the study consisted of faculty members of Iranian Universities and then among them, 13 faculty members were selected as research sample based on purposeful sampling. To assess the validity of the questionnaire, a content validity criterion was used. the questionnaire was originally reviewed by experts of the field of women and after the final amendments were finalized.The data collection tool was a self-interactive questionnaire (ISM) and content validity was confirmed by specialists. The results showed that 10 factors are considered as factors affecting the barriers to women's promotion in managerial posts in Iranian educational system. Also, factor analysis showed that this model has 8 levels that were determined from the deepest and most influential level to the most surface. The eighth level of model was norms based on religious traditionalism that is as deepest level of model. The seventh level of model is dominance of patriarchal culture and also stereotypical attitude toward women's management. The sixth level of model is the unwritten gender discrimination. The fifth level of model is dismissal of women's management by employees, and women's inability to deal violently and not risk-taking. The fourth level of model is the lack of self-confidence and self-esteem of women. The third level of model is Job conflict with family duties. The second level is the disapproving women's responsibility for management and finally the first level of model is lack of suitability in employment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میمنت عابدینی بلترک |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر
سیروس منصوری |
عضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اردکان
نشانی اینترنتی
https://jwdp.ut.ac.ir/article_68855_b8a5e03ab8e6b522818251b8ae837302.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/889/article-889-1121833.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات