این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مدیریت صنعتی
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۴۸۱-۵۰۱
عنوان فارسی
بررسی نقش مؤلفههای اقتصاد دانشبنیان در وضعیت ایران و کشورهای حوزه سند چشمانداز با استفاده از روشهای تحلیل تمایزی چندگروهی و k – میانگین
چکیده فارسی مقاله
هدف: یکی از اهداف غایی کشور در سند چشمانداز، دستیابی به مقام نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه است که در جهتگیریهای این سند، به اتکا بر دو بال اقتصاد و علم و فناوری (اقتصاد دانشبنیان) تأکید شده است. هدف از اجرای این پژوهش، تبیین جایگاه ایران میان کشورهای منطقه بر اساس مؤلفههای مدنظر در اقتصاد دانشبنیان است. روش: این مطالعه بر اساس مستندات بانک جهانی و استفاده از روشهای خوشهبندی مبنی بر الگوریتم K ـ میانگین و تحلیل تمایز با هدف محاسبه شاخص اقتصاد دانشبنیان و تعیین مؤلفهها و امتیاز هر یک از کشورهای مطالعهشده طی دوره 1995 تا 2015 انجام شده است. شایان ذکر است که کشورهای مدنظر بر اساس 14 متغیر در قالب چهار مؤلفه اقتصاد دانشبنیان در سه گروه خوشهبندی شدهاند. یافتهها: نتایج استفاده از روش K ـ میانگین نشان داد که بهترتیب متغیرهای کاربران تلفن همراه، کیفیت مقررات، تعداد کاربران اینترنت به ازای هر هزار نفر، تعداد خطوط تلفن به ازای هر هزار نفر، بیشترین نقش را در جداسازی خوشهها داشتهاند. در روش تحلیل تمایزی چندگروهی، در تابع تمایزی نخست، متغیرهای کیفیت مقررات، تعداد کاربران اینترنت به ازای هر هزار نفر و کاربران تلفن همراه و در تابع تمایزی دوم، متغیرهای موانع تعرفهای و غیرتعرفهای، حاکمیت قانون و تعداد خطوط تلفن به ازای هر هزار نفر، بیشترین اهمیت را در ایجاد تمایز گروههای مختلف کشورها داشتهاند. نتیجهگیری: طی دوره 1995 تا 2015، ایران از لحاظ شاخص اقتصاد دانشبنیان پیشرفت شایان توجهی نداشته و در گروه دوم کشورها (سطح متوسط) از لحاظ شاخص ترکیبی اقتصاد دانشبنیان قرار گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اقتصاد دانشبنیان، تحلیل تمایزی چندگروهی، روش k میانگین،
عنوان انگلیسی
Investigating the Role of the Components of the Knowledge-Based Economy in Iran Present Situation and the Vision Plan Countries Using Multiple- Group Discriminant Analysis and K-Mean Differentiation Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: One of the long-term goals and strategies of the country for development in the 20-year vision plan is the development of the knowledge-based economy, so that with pursuing this strategy, Iran could become a knowledge-based economy by 1404. The purpose of this research is to explain the economic status of Iran among regional competitors based on the components of knowledge-based economy. Methods: This study was based on World Bank documentation using clustering methods based on the K-Mean algorithm and Multiple- Group Discriminant Analysis with the aim of calculating the knowledge-based economy index and determining the components and criteria of each country studied between1995and 1995. It should be noted that the under-study countries are clustered into three groups based on 14 variables in the form of four components of knowledge-based economy. Results: The results of the k-mean method showed that the variables of cell phone users, the quality of regulations, the number of Internet users per thousand ones, the number of telephone lines per thousand ones, and the number of Internet users per thousand ones played the most important role in separating the clusters. For the Multiple- Group Discriminant Analysis method, in the first differentiation function, the variables of the quality of regulation, the number of Internet users per thousand ones, cell phone users, and in the second differentiation function, the variables of tariff and non-tariff barriers, rule of law, the number of telephone lines per thousand ones have the most importance in creating a distinction between different groups of countries. Conclusion: During 1995-1995, Iran has not seen significant progress in terms of knowledge-based economy index, and in the second group of countries (the average level), it has been considered as a composite index of the knowledge-based economy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر رودری |
1. دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
محسن زاینده رودی |
2. استادیار گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
حسین مهرابی |
3. استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شهیدباهنر، کرمان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://imj.ut.ac.ir/article_68911_ff9ff9e00885e462a58143b6c10c3109.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1082/article-1082-1125044.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات