این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۵، شماره ۹۵، صفحات ۹-۳۶

عنوان فارسی شناسایی و رتبه‌بندی نیروهای پیشران مؤثر بر وضعیت آینده رسانه‌های دیجیتال با رویکرد فناورانه
چکیده فارسی مقاله نیروهای پیشران موجود در محیط که نحوه برهم‌کنش عوامل تأثیرگذار در هر پدیده‌ای را تعیین می‌کنند، نقش مهمی در شکل دادن به آینده دارند. هدف از این پژوهش، شناسایی و رتبه‌بندی نیروهای پیشران مؤثر بر وضعیت آینده رسانه‌های دیجیتال بوده است. بـه همین منظور، در گام نخست، برای فهم تغییراتی که در حوزه رسانه‌های دیجیتال در حال رخ دادن است، از تکنیک پویش محیطی استفاده شد و فهرستی از 12 نیروی مؤثر بر حوزه رسانه‌های دیجیتال؛ مشتمل بر دنیای مجازی، دنیای هوشمند، پاسخگویی آنلاین به نیازها، فناوری‌های سیار، ابزارهای پیشرو، امنیت اطلاعات، فناوری فلش، کلان داده، تغییرات قیمت فناوری، میزان نفوذ اینترنت، فناوری‌های سبز و سایر علوم احصا شد. در گام دوم، روش تحلیل اثر متقابل و الگوریتم پیج رنک برای شناسایی میزان تأثیر این پیشران‌ها مورد استفاده قرار گرفت و برای این منظور، پیشران‌های کلیدی در اختیار 14 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرائی قرار داده شد تا نظر آنان پیرامون تأثیر هر پیشران بر سایر پیشران‌ها احصا شود. یافته‌ها نشان می‌دهد که سه پیشران فناوری‌های سیار (میزان تأثیر 10/7 درصد)، تغییرات قیمت تکنولوژی (میزان تأثیر 9/6 درصد) و میزان نفوذ اینترنت (میزان تأثیر 9/5 درصد) به ترتیب، سه پیشران مؤثر حوزه رسانه‌های دیجیتال هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identification and Ranking of Driver Forces Affecting the Future Status of Digital Media with A Technological Approach
چکیده انگلیسی مقاله The driver forces in environment that determine how interacting factors affect each phenomenon, have an important role in shaping the future. The aim of this paper was Identification and ranking of driver forces affecting the future status of digital media. To this end, in the first step, the environmental scanning technique was used to understand the changes taking place in the digital media field. A list of 12 effective forces on the digital media field was prapered: Virtual world, smart world, online responsiveness to needs, mobile technologies, driver's tools, information security, flash technology, big data, technology price changes, Internet penetration, green technologies and other sciences. In the second step, the interaction analysis method and Page Rank algorithm were used to determine the effect of these drivers' effects. For this purpose, key drivers were given to fourteen academic and executive experts in order to assess their impact on each other. The findings showed that mobile technologies (with impact of 10.7%), technological price changes (with impact of 9.6%) and Internet penetration (with impact of 9.5%) are three effective drivers on digital media, respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهرزاد نیری |
دکترای مدیریت رسانه، استادیار دانشگاه تربیت مدرس

مرجان صفاری |
دکترای مدیریت ورزشی، استادیار دانشگاه تربیت مدرس

سارا ابوالصدق |
دانشجوی دکترای مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران

علی شایان |
دکترای سیاست‌گذاری علم و فناوری، استادیار دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_33291_3d561da0451b3af1e7c930254f32d02d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-1125718.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات