این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۵، شماره ۹۵، صفحات ۱۰۳-۱۳۰

عنوان فارسی بازنمایی شادکامی در سریال‌های خانوادگی با توجه به الگوی اسلامی (مطالعه موردی: سریال‌های خانه سبز، پدرسالار، زیر تیغ، متهم گریخت، میوه ممنوعه، پایتخت و پرده‌نشین)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با توجه به ضرورت آموزش شادکامی، بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی مبنی بر یادگیری مشاهده‌ای و با هدف بررسی بازنمایی شادکامی در سریال‌های خانوادگی سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال‌های 1370 تا 1394 انجام گرفته است. روش این پژوهش تحلیل محتوای کمی از نوع توصیفی بوده است. ابتدا مقیاس سنجش بازنمایی شادکامی، با توجه به الگوی اسلامی شادکامی، طراحی و سپس 7 سریال به‌صورت هدفمند با معیارهای محبوبیت و تأثیرگذاری و با توجه به ماهیت شادکامی در الگوی اسلامی، انتخاب شدند. از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 677 صحنه نیز به‌عنوان نمونه نهایی برگزیده شدند. واحد ثبت در این پژوهش کنش بوده ‌است. این پژوهش دو مقوله اصلی دارد: رضامندی و نشاط. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که رضامندی، کمترین و زیرمقوله لذات مادی از مقوله نشاط، بیشترین میزان بازنمایی را در میان سریال‌های مورد مطالعه داشته است. همچنین کنش‌های منفی بیشتر از مقوله رضامندی و زیرمقوله لذات معنوی بازنمایی شده است؛ بنابراین، مطابق با الگوی اسلامی شادکامی که تحقق شادکامی را در کاهش کنش‌های منفی در برابر کنش‌های مثبت در موقعیت‌های خوشایند و ناخوشایند و تعادل میان بهره‌مندی از لذات مادی و معنوی می‌داند، این 7 سریال، تصویر درستی از شادکامی در اسلام بازنمایی نکرده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شادکامی، رضامندی، نشاط، بازنمایی، تحلیل محتوا،

عنوان انگلیسی Representation of happiness in family series according to Islamic pattern (Case: Khaneh Sabz, Pedarsalar, Zire Tigh, Motaham Gorikht, Miveh Mamnouae, Paytakht, and Pardeneshin)
چکیده انگلیسی مقاله The research was conducted with the aim of studying representation of happiness in family series of IRIB TV during 1991 to 2015 Based on the social learning theory in the observational learning point of view. The research method was quantitative analysis using descriptive techniques. At first, the scale of the representation of happiness was designed, based on the Islamic model of happiness, then seven series were selected purposefully with popularity and impact criteria, and according to the nature of happiness in the Islamic pattern. Then 677 scenes were selected as the final samples, using random stratified sampling. The registration unit was acting. The research had two main categories: Satisfaction and Vitality. The results showed that satisfaction had the lowest and the subcategory of worldly pleasures of the category of vitality, had the highest representation. Negative actions were also presented in the category of satisfaction and the category of spiritual pleasures, then these 7 series did not represent the true image of happiness in Islam, according to the Islamic model of happiness, which seeks to achieve happiness in reducing negative actions against positive actions in pleasant and unpleasant situations, and the balance between enjoyment of worldly and spiritual pleasures.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدمحمد دادگران |
دکترای روان‌شناسی اجتماعی، دانشیار و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاداسلامی، دانشکده خبر

محمد سلطانی‌فر |
دکترای علوم ارتباطات، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران

زهرا اسحق‌پور |
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_33300_b3ff23c3de524702a3caabd7180676b2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-1125721.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات