این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۵، شماره ۹۵، صفحات ۱۳۱-۱۶۲

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی دلایل ترجیح رسانه‌ها در تلویزیون داخلی و خارجی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) (مطالعه موردی: کارشناسان حوزه رسانه و شهروندان تهرانی)
چکیده فارسی مقاله مجموعه عوامل گسترده‌ای بر انتخاب نوع رسانه‌های مورد استفاده از سوی مخاطبان تأثیر­گذارند. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی دلایل ترجیح رسانه‌ها در تلویزیون داخلی و خارجی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) بوده است. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق­‌ساخته بر اساس مقایسه‌های زوجی از نمونه‌ای متشکل از 26 کارشناس در حوزه رسانه و 105 نفر از ساکنان شهر تهران در سال 1396 جمع­‌آوری شده است. به‌منظور مقایسه، ابتدا ماتریس 7×7 تشکیل و سپس، با تخصیص مقادیر جدول ساعتی، معیارهای مختلف دوتایی باهم مقایسه شده‌اند. در نهایت یافته­‌های پژوهش نشان داده است که بیشترین تأثیر بر ترجیح تلویزیون داخلی و خارجی از سوی مخاطبان، متعلق به معیار اعتماد به رسانه است. پس از اعتماد به رسانه، معیار­های رضایت‌مندی، تنوع برنامه­‌ها، سرگرمی و رفع بی‌­حوصلگی، پاسخگویی به نیاز­ها و انگیزه آموزشی در رتبه­‌های بعدی عوامل مؤثر بر ترجیح رسانه تلویزیون داخلی و خارجی از سوی مخاطبان قرار دارند. همچنین شایان ذکر است که معیار هزینه دسترسی، در رتبه­‌بندی یاد شده، در جایگاه آخر قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Study of Reasons for Media Preference of Local and Foreign Television Channels Using Fuzzy Analytic Hierarchy Process (Case: Media Experts and Citizens of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله A wide range of factors affect media choice by audiences. The main goal of this research was comparative study of reasons for media preference of local and foreign television channels using Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP). Data were collected using a researcher-made questionnaire based on pairwise comparison from a sample of 26 media experts and 105 citizens of Tehran in 1396. First, a 7 × 7 matrix was created and then, different dual criteriacriteria were compared assigning the hourly table values. Finally, the research findings showed that the greatest influence on media preference of local and foreign television channels is associated to the criterion of trusty. After that the criteria of satisfying, variety of programs, entertaining and taking out of grumpy mood, meeting the needs and educational motivations are the next factors influencing respectively. It is also worth noting that the access cost criterion was at the least rank.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن نیازی |
دکترای جامعه‌شناسی،استاد دانشگاه کاشان

هادی رازقی مله |
دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی، دانشگاه کاشان

محمد عقیقی |
دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران

محمد سلیمان نژاد |
دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی، دانشگاه کاشان


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_33301_3c50d38203766f36f2f0eb122bd4243d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-1125722.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات