این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۵، شماره ۹۵، صفحات ۱۶۳-۱۸۹

عنوان فارسی بررسی و تبیین نقش ستارگان در فرایند ارتباطی پیام‌های ارتباط ‌جمعی
چکیده فارسی مقاله در بسیاری از پیام‌هایی که هر لحظه در رسانه‌های ارتباط‌ جمعی تولید و منتشر می‌شوند، ستارگان عرصه‌های مختلف، حضوری غیرقابل انکار دارند. این حضور یا در اخباری است که به ابعاد مختلف فعالیت‌های ستارگان می‌پردازند، یا در پیام‌هایی است که ستارگان را برای تبلیغات بازرگانی، سیاسی و عقیدتی به‌کار می‌گیرند. در این مقاله تلاش شده است با مطالعه‌ای جامع، به بررسی و تبیین نقش ستارگان در فرایند ارتباطی پیام‌های ارتباط ‌جمعی پرداخته شود. برای رسیدن به این هدف، روش تحلیل محتوا انتخاب شده است. در ابتدا مصاحبه‌هایی با استادان حوزه ارتباطات در دانشگاه‌های تهران طراحی و اجرا شده است و سپس بر پایه مصاحبه‌های انجام شده و مطالعه اسنادی، نامه‌ای الکترونیکی حاوی 5 پرسش کلی، تنظیم و برای 177 استاد حوزه‌های ارتباط‌ جمعی، پژوهشگران رسانه‌ای و خبرگان حوزه ستارگان و مشاهیر در امریکا، انگلیس، استرالیا، هلند و ایران ارسال شده است. از میان پاسخ‌های دریافت شده، 20 پاسخ به همراه 2 مصاحبه برای تحلیل مناسب تشخیص داده شده و مصاحبه‌ها و پاسخ‌های منتخب، کدگذاری، تحلیل و نتایج آنها در قالب مدل ارائه شده است. بر اساس نتایج این پژوهش، ستاره‌ها در فرایندی مشخص، بر اثر تکرار نام، چهره و اخبار در رسانه‌ها خلق می‌شوند و از جذابیت آنها برای جلب توجه مخاطبان به پیام‌های رسانه‌ای در نقش حامل با نفوذ پیام استفاده می‌شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analyzing and Explaining the Role of Celebrities in the Communication Process of Mass Communication Messages
چکیده انگلیسی مقاله Celebrities in different arenas have significant presence in many of the messages that are produced and published every moment in mass media. Celebrities presence either in news, that deal with the various dimensions of their activities, or in messages that use them for commercial, political, and ideological contents. In this paper, we studied and explained comprehensively the role of Celebrities in the communication process of mass communication. The research method was content analysis. First, interviews with the professors in the field of communication were designed and implemented at the universities in Tehran. Then based on the interviews and documentary study, an e-mail contains 5 general questions sent to 177 professors in the field of media, experts in the field of stars and celebrities, and media researchers in America, Britain, Australia, Netherlands and Iran. Twenty responses and 2 interviews out of received responses were identified suitable to analysis, then coded, analized, and the results presented in the form of model. According to the results of the study, Celebrities were created in a certain process due to the repetition of name, face, and news in the media and their attractiveness was used as an influencing carrier to get attention of audience to media messages.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین خواجه جعفری |
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، پردیس البرز دانشگاه تهران

علی اکبر فرهنگی |
دکترای ارتباطات و مدیریت، استاد دانشگاه تهران

باقر ساروخانی |
دکترای جامعه‌شناسی، استاد دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_33303_5a4642e46be492fc0d0859021dc36a87.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-1125723.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات