این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۴-۱۰

عنوان فارسی تأثیر هشت هفته دوره آموزش تکاور بر هورمون‌های محور هیپوفیز ­ تیروئید در دانشجویان افسری
چکیده فارسی مقاله مقدمه‌: سنجش عوامل فیزیولوژیکی که تحت تأثیر تمرینات نظامی و استرس عملیاتی قرار می‌گیرند موجب شناسایی روش‌های بهینه برای بالا بردن کیفیت دوره‌های نظامی می‌شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر هشت هفته دوره آموزش تکاور بر هورمونهای محور هیپوفیز ­ تیروئید در دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) بود. روش ‌بررسی: در یک مطالعه کاربردی به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون 24 نفر از دانشجویان افسری، به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه تجربی و کنترل (هر گروه 12 نفر) تقسیم شدند. قبل از شروع دوره، ابتدا در روز تعیین شده آزمودنی‌ها به آزمایشگاه مراجعه کردند و برای ارزیابی سطح هورمون‌های تیروئید (T3 و T4)، و هورمون محرک تیروئید (TSH) از آنها خون‌گیری گردید. سپس گروه تجربی هشت هفته برنامه تمرین آموزش تکاور را انجام داده و گروه کنترل هیچ تمرینی انجام نداد. برای جمع‌آوری داده‌ها در پس آزمون، از آزمودنی‌ها مجدداَ خون‌گیری انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل استنباطی داده‌ها از آزمون تی مستقل با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه دوره آموزش تکاور بر غلظت سرمی هورمون T3 تأثیر معنادار داشت (012/0=p). با این وجود، بر سطح سرمی T4 (552/0=p) و TSH (574/0=p) تأثیر معنی‌داری نداشت. بحث‌ و نتیجه‌گیری: به طور کلی، این یافته‌ها در به کارگیری برنامه‌های تمرینی مطلوب برای بازیافت کافی و پیشگیری از بیش تمرینی مفید می‌باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of eight weeks ranger training on pituitary – thyroid axis hormones among cadets
چکیده انگلیسی مقاله Background: Measuring physiological parameters that are affected by military training and operational stress lead to identify optimal methods for enhancing the quality of military courses. The aim of this study was to investigate the effect of eight weeks of ranger training on pituitary-thyroid axis hormones among the students of Military University of Imam Ali. Materials and Methods: In a quasi – experimental pretest-posttest design, 24 cadets were randomly selected and then divided into two experimental and control groups (n=12 in each group). First, before the start of course, participants attended the laboratory and their blood samples were collected to assess the level of thyroid hormones (T3, T4), and thyroid stimulating hormone (TSH). Then, the experimental group performed eight weeks of ranger training program while the control group did no exercise at all. To collect data on the post-test, we re-collected blood samples from subjects. Independent t-test for inferential analysis was performed using SPSS18 software. Results: The findings showed that the ranger training program had a significant effect on serum T3 (p=0.012). However, this training had no significant effect on serum T4 (p=0.552) and TSH (p=0.574). Conclusion: In general, these findings are useful in the implementation of favorite training regimens in order to sufficient recovery and prevention of overtraining.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم برارپور | e barapour
, university of mazandaran, babolsar
بابلسر، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

سعید میرزایی | s mirzaei
department of physical education, west tehran branch, islamic azad university, tehran
تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، گروه تربیت بدنی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب (Islamic azad university of tehran west)

محمد جلالوند | m jajalvand
imam ali university, tehran
تهران، دانشگاه افسری امام علی ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه افسری امام علی (Imam ali university for army officers)

میثم چاله چاله | m chale chale
department of physical education, west tehran branch, islamic azad university, tehran
تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، گروه تربیت بدنی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب (Islamic azad university of tehran west)


نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-265-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات