این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۵۸-۶۳

عنوان فارسی بررسی تأثیر طراحی و اجرای لاگ بوک بر میزان رضایتمندی و عملکرد واحد کارورزی دانشجویان پرستاری در یک بیمارستان اعصاب و روان نظامی
چکیده فارسی مقاله مقدمه‌: دفترچه ثبت فعالیت‌های یادگیری یکی از پرکاربردترین شیوه‌های ارزشیابی است. تحقیقات نشان داده است. روند ارزشیابی دانشجویان پرستاری در بخش بالینی اغلب توأم با نارضایتی است. با توجه به نواقص موجود در روش‌های ارزشیابی مهارت‌های بالینی، محققین بر آن شدند تا با استفاده از لاگ بوک روش مناسبی برای ارزشیابی گروه فوق طراحی و اجرا کنند. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است که در سال 94-93 در یک بیمارستان تخصصی اعصاب و روان نظامی اجرا گردید. در این مطالعه 20 نفر از دانشجویان پرستاری با شیوه نمونه‌گیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. پس از اتمام واحد کارورزی بهداشت روان 1، دیدگاه دانشجویان در خصوص استفاده از چک لیست مورد ارزشیابی قرار گرفت. سپس در واحدکارورزی بهداشت روان 2، شیوه لاگ بوک اجرا گردید و پرسشنامه نظرسنجی از شیوه جدید توسط آنان تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون‌های آماری تی همبسته تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمرات روش لاگ بوک (27/3±2/32) با روش سنتی (78/8±35/25) حاکی از تفاوت معنی‌داری بین دو روش بود (002/0p= و 498/3 t=). بحث و نتیجه‌گیری: نمرات دانشجویان در روش لاگ بوک نسبت به روش سنتی بالاتر است ولی رضایت دانشجویان از روش سنتی نسبت به روش لاگ بوک بیشتر است. بنابراین نیاز به انجام اصلاحات و مطالعات وسیع‌تر در سایر مراکز آموزشی محسوس است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی، دانشجویان پرستاری، رضایتمندی، کارورزی

عنوان انگلیسی The effect of log book design and implementation on students’ satisfaction and performance during a nursing internship course in a military psychiatric hospital
چکیده انگلیسی مقاله Background: Log book is one of the useful methods for evaluation. Researches have shown that the evaluation of clinical process in nursing students is often accompanied with dissatisfaction. Due to deficiencies in the methods of clinical skills evaluation, the researchers decided to use log book as an appropriate method for evaluating of this group. Materials and methods: Current quasi-experimental study was done in a military psychiatric hospital in 2014-2015. In this study, 20 nursing students were selected by available sampling method. After completing an internship course of the mental health-1, students’ view was evaluated about the use of checklist. Then, in the internship course on the mental health-2, log book method was performed and a questionnaire was completed by participates. Data were analyzed using paired t-test by SPSS software. Results: The mean and standard deviation of log book method (32.2±3.27) and traditional (25.35±8.78) method showed a significant difference between them (t=3.489, p=0.002). Conclusion: Based on our findings, although students’ scores in log book method were higher than the traditional method, the satisfaction from traditional method was more than the log book method. Therefore, a need for further studies and revisions is necessary in other training centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Nursing Students, Satisfaction, Internship

نویسندگان مقاله مریم عزیزی | m azizi
nursing school, aja university of medical sciences, tehran
تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه روان پرستاری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)

حدیث براتی | h barati
yazd university of medical sciences, yazd
یزد، دانشگاه علوم پزشکی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

فریال خمسه | f khamse
department of psychological nursing, nursing school, baqiyatallah university of medical sciences
تهران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، دانشکده پرستاری، گروه روان پرستاری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

محمد براتی | m barati
infectious disease research center, aja university of medical sciences, tehran
تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)

عزیزه علیزاده | a alizadeh
aja university of medical sciences, tehran
تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، بیمارستان اعصاب و روان505
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات