این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۲۹-۳۵

عنوان فارسی تأثیر شکل و مدل طراحی آموزشی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی (ADHD)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال نقص توجه-بیش فعالی در دهه‌های اخیر شیوع روبه رشدی داشته است. یکی از مهمترین جنبه‌های درگیر در آن، عملکرد تحصیلی است. در خصوص مداخلات آموزشی مؤثری که می‌تواند منجر به بهبود عملکرد تحصیلی مبتلایان گردد، شناخت کمی وجود دارد. روش ‌بررسی: تعداد 45 نفر با در نظر گرفتن فاکتورهای تحقیق و اخذ رضایت در 3 گروه 15 نفره نسبتاً متجانس (گروه آموزش سنتی، آموزش الکترونیکی و آموزش ترکیبی) جای گرفتند. هر گروه بر اساس محتوای طراحی شده (7 واحد درسی هر یک بر اساس یکی از مدل‌های طراحی آموزشی) طی 7 هفته در معرض آموزش قرار گرفتند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی (ISM) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون برای هر 3 گروه و پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی برای هر 3 گروه و در هر 7 واحد به‌صورت پس آزمون اجرا گردید. یافته‌ها: نتایج آزمون تی همبسته در مقایسه پیش آزمون و پس آزمون انگیزش تحصیلی تنها در گروه آموزش الکترونیکی معنادار بود (047/0=p). نتایج آزمون آنالیز واریانس نشان داد که آموزش الکترونیکی توانست تغییرات معناداری را در پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی ایجاد کند (042/0=p) و نتایج آزمون تعقیبی LSD محل تعیین اختلاف را در الگوی طراحی آموزشی گانیه و بریگز نشان داد (05/0p≤). بحث‌ و نتیجه‌گیری: آموزش به شیوه الکترونیکی موجب افزایش انگیزش تحصیلی و آموزش بر اساس مدل طراحی آموزشی گانیه و بریگز در شکل الکترونیکی موجب پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان مبتلا به ADHD گشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نقص توجه- بیش فعالی (ADHD)، آموزش، اختلالات یادگیری

عنوان انگلیسی The effect of instructional design models and methods on motivation and achievement of learners with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)
چکیده انگلیسی مقاله Background: Attention deficit hyperactivity disorder is has been growing in recent decades. The academic performance and learning is one of most important aspects in these patients. There is little knowledge about the effectiveness of educational interventions on improvement of patients’ academic performance. Materials and methods: Totally, 45 samples in a targeted manner, with considering the factors of research and obtaining consent for study participation, were placed in three relatively homogenous groups of fifteen individuals (traditional education, e-learning, and combined training group). The groups were trained during seven weeks based on a designed content (seven units of lesson that is based on one of the instructional design models). The questionnaire of Inventory of School Motivation (ISM) was completed in the two stage of pre- and post-test for all three groups. Also, the questionnaire of academic achievement was completed for the groups in all seven units in form of post-test. Results: Paired t-test was significant only for the e-learning (p=0.047) compared to the pre- and post-test academic motivation The results of one-way analysis of variance showed significant changes in the academic achievement of learners with ADHD through e-learning (p=0.042). LSD post hoc test showed the location of determination the difference was in the instructional design model of Gagné and Briggs (P≤0.05). Conclusion: In general, in the learners with ADHD, training based on electronic method increase academic motivation and also based on the educational design model Gagné and Briggs in the electronic form leads to academic achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین زارع | h zare
department of psychology, payame noor university, tehran
تهران، دانشگاه پیام نور، گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

حمید ملکی | h maleki
department of educational sciences, payame noor university, tehran
تهران، دانشگاه پیام نور، گروه علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

احمد رستگار | a rastgar
department of educational sciences, payame noor university, tehran
تهران، دانشگاه پیام نور، گروه علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

فهیمه یاری | f yari
phd student of distance learning, payame noor university, tehran
تهران، دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

محمدرضا قاسم زاده | m ghasemzadeh
aja university of medical sciences, tehran
تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-193-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات