این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۳۶-۴۳

عنوان فارسی بررسی رابطه بین مدیریت تعارض و رضایت شغلی در کارکنان بیمارستان‌های شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تعارض در هر جایی از سازمان که اصلی ترین دارایی سازمان یعنی نیروی انسانی حضور داشته و نوعی برخورد و پیوستگی بین وظایف مختلف وجود داشته باشد، اتفاق می‌افتد. در صورت عدم مدیریت می تواند باعث کاهش رضایت شغلی کارکنان سازمان گردد. لذا مدیران باید ضمن آشنایی با این پدیده سبک‌های مختلف مدیریت آن را نیز بشناسند. این تحقیق به‌منظور تعیین رابطه بین رضایت شغلی و سبک‌های مختلف مدیریت تعارض انجام شده است. روش بررسی: این تحقیق، یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است. که بر روی322 نفر از کارکنان درمانی بیمارستان‌های شهر کرمان در سال 1390 انجام شده است. انتخاب بیمارستان‌ها به‌صورت خوشه‌ای و در هر بیمارستان کارکنان به‌صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. به‌منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS واز آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی، بر اساس اهداف مطالعه استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین سبک‌های رقابت و همکاری در مدیریت تعارض با رضایت شغلی رابطه معنی‌داری وجود دارد (05/0>p). بحث و نتیجه‌گیری: مدیران باید ضمن شناخت از شیوه‌های مدیریت تعارض و با توجه به شرایط محیطی و خصوصیات اخلاقی کارکنان، شیوه خاصی را به‌کار گیرند تا باعث افزایش رضایت شغلی و در نتیجه افزایش بهره‌وری در مراکزدرمانی تحت مسئولیت خود، گردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعارض، رضایت شغلی، نیروی انسانی، بیمارستان

عنوان انگلیسی An investigation of the relationship between conflict management and job satisfaction among employees of Kerman hospitals
چکیده انگلیسی مقاله Background: Conflict occurs anywhere human resources as the main asset of an organization involved and when collision and integration between different tasks exist. It can lead to decreased job satisfaction of staff, if not managed properly. Therefore, managers must be familiar with this phenomenon and known style of its management. This study aimed to determine the relationship between job satisfaction and different styles of conflict management. Materials and methods: This cross-sectional study was carried out on 322 medical staffs of hospitals in Kerman city in 2011. The hospitals were selected through cluster sampling, and the personnel were selected randomly. The data were analyzed using SPSS 17 software package and also with descriptive and inferential statistical tests. Results: Our findings showed that there is a significant relationship between competition and cooperation styles of conflict management with job satisfaction (p< 0.05). Conclusion: According to the results of the present research, managers must recognize the methods of conflict management and also use a special way to increase job satisfaction and efficiency in their healthcare centers based on the environmental conditions and moral characteristics of their employees.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conflict, Job Satisfaction, human resources, Hospital

نویسندگان مقاله احمد عامریون | a ameryoun
تهران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، مرکزتحقیقات مدیریت سلامت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

مصطفی شهابی نژاد | m shahabinejad
تهران، مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداشت امداد و درمان ناجا

محمد امین شمسی | m shamsi
کرمان، دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمان، بخش مدیریت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (Islamic azad university of kerman)

سمیه حیدری | s haydari
تهران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، مرکزتحقیقات مدیریت سلامت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-226-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات