این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۵

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی با استفاده از رویکرد فازی: مطالعه موردی یک بیمارستان نظامی
چکیده فارسی مقاله مقدمه:بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نظامی که رسالت خطیر تأمین سلامت جسمی و روانی کارکنان و خانواده‌های آنها را بر عهده‌دارند با ارائه خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی می‌توانند در افزایش روحیه کارکنان ونیز ارتقاء آمادگی رزمی و دفاعی نقش به سزایی ایفا نمایند. لذا در این پژوهش به بررسی کیفیت خدمات ارائه‌شده یکی از بیمارستان‌های نظامی شهر تهران پرداخته‌ایم. روش بررسی: در این تحقیق که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی پیمایشی می‌باشد، با استفاده از پرسشنامه استاندارد سرکوال که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، به بررسی کیفیت خدمات یکی از بیمارستان‌های نظامی شهر تهران و با نظرخواهی از تعداد 181 نفر بیمار و مراجعه‌کننده پرداخته‌شد. به علت پیچیدگی و ابهام در مفهوم‌سازی و نیز وزن دهی ابعاد و شاخص‌ها در این پژوهش از مفاهیم فازی و روش نمایش انتگرال میانگین موزون استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج تحقیق مؤید این مطلب بود که در کلیه ابعاد مؤثر بر کیفیت خدمات با میانگین 19/0- شکاف منفی و نارضایتی در بین بیماران وجود داشت. هم چنین ازمیان ابعاد مدل سرکوال بعد پایایی با 78/21% بیشترین و بعد همدلی و دسترسی با 1/18% کمترین درجه اهمیت را از دیدگاه خبرگان حوزه تحقیق دارا بودند. بحث و نتیجه‌گیری:شکاف منفی کلیه ابعاد کیفیت خدمات نشانگر نارضایتی بیماران و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان هدف می‌باشد، لذا به‌منظور بهبود وضعیت، مدیران باید نیازها و انتظارات آنان را در برنامه‌ریزی‌های آتی مدنظر قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت خدمات بهداشتی، بهبود کیفیت، پرسشنامه، بیمارستان نظامی

عنوان انگلیسی Health quality assessment by applying Fuzzy approach: A case study of a military hospital
چکیده انگلیسی مقاله Background: Hospitals and military health centers have important tasks in related to physical and mental health of staff and their families. Also, they have a significant role in keeping up the spirit of staff and improving the combat readiness and defense. Therefore the purpose of this study was to examine the services quality of a military hospital in Tehran. Materials and methods: in this investigation (a practical and descriptive survey research), 181 patients completed the standard questionnaire of SERVQUAL. Fuzzy concepts and integral weighted average was used because of complexity and vague of conceptualization and weighting of dimensions and indicators. Results: The results indicated that in all effective aspects on the quality of services, there was an average of -0.19 negative gap and dissatisfaction among patients. In addition, among the dimensions of SERVQUAL model, the final and empathy dimensions had higher (21.78 %) and lower (18.1 %) importance, respectively. Conclusion: Negative gap in all aspects of the quality of services has been shown dissatisfaction in patients. So, in order to improve the situation, managers should consider the needs and expectations of people in their future planning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سجاد شکوهیار | s shokohyar


حسن کاویانی | h kaviani


فهیمه السادات محمودی | f mahmoodi



نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-192-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات