این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۵-۲۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر سلامت روان سربازان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سلامت‌روان حاصل تجاربی است که در خلال ارتباط با دیگران، حس قوی و مثبت نسبت به خود را در فرد ایجاد می‌کند. بنابراین اهمیت آن در پیشگیری از بدکارکردی اجتماعی و بیماری‌های روانی در بین نیروهای نظامی بیش از پیش آشکار است. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله در سلامت روان سربازان می‌باشد. روش بررسی: در یک کارآزمایی بالینی 32 نفر سرباز که اقدام به خودکشی کرده بودند در دو گروه آزمون و گواه اختصاص داده شدند. در ابتدا افراد هر دو گروه پرشسنامه سلامت عمومی را تکمیل نمودند. سپس افراد گروه آزمون در جلسات آموزش حل مسئله شرکت کردند. در پایان برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره سلامت روان گروه آزمایش نسبت به گروه‌ کنترل کاهش یافته که حاکی از بهبود سلامتی گروه آزمایش می‌باشد. همچنین سلامت روان سربازان یگان‌های پاسدار و انتظامات نسبت به سایرین پایین‌تر بود. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان گفت که برگزاری کارگاه‌های آموزش حل مسئله در بهداشت روان سربازان وظیفه تأثیرگذار است. مشاوره، راهنمایی و حمایت فرد در محیط‌های نظامی و همبستگی درون سازمانی از مهمترین پیشنهادات این پژوهش جهت افزایش سلامت روان در بین نیروهای نظامی می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی، حل مسئله،سلامت روان، افسردگی، سربازان

عنوان انگلیسی Effectiveness of problem-solving skills training on mental health rate of soldiers
چکیده انگلیسی مقاله Background: Positive mental health results from experiences during communication that makes a strong and positive sense of self in person. Therefore, it is important for the prevention of social and mental disorders among military personnel more and more obvious. The main objective of this research was to study the effectiveness of problem-solving skills training on mental health rate of soldiers. Materials and methods: This project was designed as a semi experimental that reside of control groups with pre- and post-test measurements. Population contained of 32 soldiers with a suicide attempt in the Army Headquarters. These were selected in two groups of 16 subjects (test and control groups). Goldberg mental health (GHQ) questionnaire was used and covariance analysis method was used for data analysis. Results: The results disclosed that the average mental health scores than the control group declined, and indicating that the experimental group is healthier. Guard units as same as police units had lower mental health than others. Conclusion: Results showed that problem-solving workshops have an impact on mental health of soldiers. Consultation, guidance and support in a military environment and internal cohesion are the main recommendations of this research to improve the mental health of military personnel.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهزاد خدری | b khedri


پرویز دباغی | p dabaghi



نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-162&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات