این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی تدوین و اعتباریابی مدل رفتاری- شناختی- فراشناختی برای تبیین اختلال وسواس-اجباری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال وسواس- اجباری یک اختلال ناتوان کننده است که یک عذاب قابل ملاحظه‌ای برای شخص به‌وجود می‌آورد. مطالعه حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی مدل رفتاری- شناختی و فراشناختی برای تبیین اختلال وسواس- اجباری انجام شد. روش بررسی: برای دستیابی به اهداف پژوهش، 635 نفر مشارکت ‌کننده شامل304 مشارکت ‌کننده مذکر و 431 مشارکت‌ کننده مؤنث به‌طور تصادفی انتخاب و پرسشنامه‌های OCI-R، DAS، CDS، ATQ، MCQ و OCBS پژوهش روی آنها اجرا شد. روش پژوهش در مرحله اول توصیفی- همبستگی بود و برای اعتباریابی ساختار عاملی مدل رفتاری- شناختی و فراشناختی از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزارهای SPSS و Amos graphic و برای تحلیل مرحله دوم پژوهش از ترسیم نمودار استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مرحله اول پژوهش نشان داد که عامل شناختی از طریق میانجی‌های عامل فراشناختی و عامل رفتاری بر اختلالات طبقه وسواس- جبری تأثیر دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که مدل رفتاری- شناختی و فراشناختی تدوینی پژوهش حاضر توان تبیین اختلالات طبقه وسواسی-جبری را دارد. همچنین نتایج تحلیل ساختاری نشان داد که مدل طراحی شده با داده‌های نمونه پژوهش حاضر برازش مناسبی دارد و ارتباط نزدیکی با فرض‌های نظری دارد. بحث و نتیجه‌گیری: مدل پژوهش حاضر از جهت این که چند بعدی است و به هر سه جنبه رفتاری، شناختی و فراشناختی توجه می‌کند و این سه جنبه را لازم و ملزوم یکدیگر می‌داند و آنها را جدا یا در تناقض یکدیگر نمی‌داند یک مدل تبیینی جدید به حساب می‌آید. این مدل ممکن است پژوهش‌های آینده که مرتبط با اختلال وسواس-جبری هستند را ارتقاء بخشد و فرمول‌بندی موردی و درمان‌های بالینی مرتبط با این اختلال را تسهیل کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Development and validation a metacognitive-cognitive-behavioral model for obsessive– compulsive disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Obsessive-compulsive disorder is disabling and distressing for the affected person. The purpose of this study was to develop and validation a metacognitive-cognitive-behavioral model for obsessive – compulsive disorder. Materials and methods: Totally, 635 participants (304 male and 331 female) were randomly selected and the instruments (OCI-R, DAS, CDS, ATQ, MCQ and OCBS) were administered on them. To test the factor structure validity of the model of metacognitive-cognitive-behavioral for obsessive–compulsive disorder were used of structure Analyses. Results: The results of this study showed that cognitive factor through metacognitive and behavior mediators affected on the symptoms of the obsessive-compulsive disorder. And the results of the structural equation modeling supported a metacognitive-cognitive-behavioral model for obsessive-compulsive disorder. Also, the results showed that the model had the best fit to the data and is closely related to the theoretical assumptions. Conclusion: The model presented in this study illustrates a multidimensional approach that the model focuses on the metacognitive -cognitive-behavioral dimensions hence, the model presented in this study is a new explanatory model. The model may prompt future research into obsessive–compulsive disorder and facilitate clinical treatment and case formulation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی ربیعی | m rabiei


مسعود نیک فرجام | m nikfarjam


امیر محسن راه نجات | am rahnejat


ارسیا تقوا | a taghva


مریم حقانی | m haghani



نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-164&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات