این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۴۲-۴۶

عنوان فارسی بررسی تأثیرآموزش مهارت حل مسئله در کاهش افکار خودکشی سربازان
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: خودکشی در سرتاسر جهان یک مسئله مهم بهداشت عمومی است و پدیده خودکشی از عوارض مهم دنیای صنعتی عصر حاضر است. از طرفی خودکشی در نیروهای نظامی به دلیل دستیابی به سلاح و آشنایی با استفاده از آن، حجم استرس بالا و موقعیت‌های متمایز از دیگران یک مسئله مهم بهداشت روانی است. با توجه به مطالب مذکور این مطالعه با هدف تأثیرآموزش مهارت‌های حل مسئله در کاهش افکار خودکشی سربازان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع شبه آزمایشی (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) است. 500 سرباز در یکی از پادگان‌های نظامی از نظر داشتن افکار خودکشی مورد بررسی قرار گرفتند و از بین آنان تعداد 90 نفر از سربازان که دارای افکار خودکشی بودند، غربالگری شدند و در قالب گروه‌های آموزش حل مسئله و کنترل به‌صورت تصادفی تقسیم و جایگزین شدند.هر دو گروه یک‌بار در مرحله پیش آزمون و یک‌بار در مرحله پس آزمون از نظر میزان افکار خودکشی اندازه‌گیری و مقایسه شدند. آموزش مهارت حل مسئله فقط برای گروه مطالعه انجام شد و برای گروه کنترل آموزشی انجام نشد. از مقیاس افکار خودکشی بک برای سنجش افکار خودکشی استفاده شد. داده‌های به‌دست آمده وارد نرم افزار SPSS شده و با استفاده آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن آزمودنی‌های گروه آزمایش 418/2± 51/23 و گروه کنترل 241/2± 02/23 سال بود. آزمودنی‌های دو گروه از نظر سن و تحصیلات مقایسه شدند و عدم تفاوت دو گروه تأیید شد. نتایج به‌دست آمده نشان داد که آموزش ﻣﻬﺎرت ﺣﻞ ﻣﺴئله در کاهش افکار خودکشی سربازان مؤثر است (05/0>p).به عبارت دیگر افکار خودکشی در گروه آموزش حل مسئله در مقایسه با گروه کنترل کاهش قابل توجه داشته است. بحث ونتیجه‌گیری: آموزش ﻣﻬﺎرت ﺣﻞ ﻣﺴﺎﻟﻪ می‌تواند درکاهش افکار خودکشی سربازان مؤثر باشد. بنابراین با توجه به نتایج به‌دست آمده از پژوهش، پیشنهاد می‌گردد از پروتکل مهارت‌های حل مسئله جهت افزایش امید، کاهش افکار و اقدام به خودکشی سربازان استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluate the effect of problem solving skills to reduction of suicidal ideation of soldiers
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nowadays, Suicide is a major public health problem in the worldwide, and an important complication of the industrial world. On the other hand, in military forces, suicide is a mental health problem because these groups have familiar with the use of weapons, the high stress level situations, and a distinct situation from the others. Therefore, this study was conducted to investigate the effectiveness of problem solving skills in the adjustment and reduction of suicidal ideation of soldiers. Materials and methods: This study was a semi-experimental study (pre- and post- test with control group). Totally, 500 soldiers at a military barracks that having suicidal ideation were studied, and among them 90 soldiers who have had suicidal ideation were screened and then were randomly divided into two groups (the control group and problem solving group). Both groups were measured twice, once in the pre-test and once in the post-test, finally their rates of suicidal ideation were compered. The problem solving skills was conducted only for treatment groups and control group did not receive any training. Beck’s Suicidal Ideation Scale was used to measure suicidal ideation. The data were analyzed by SPSS software and covariance methods were used. Results: The mean age of experimental group and control group were 23.51± 2.418 and 23.02±2.241, respectively. The groups had no difference in age and education. The results showed that problem-solving skills training is effective in reducing suicidal thoughts in soldiers (p< 0.01). In other words, suicidal ideation had a significant decrease in problem solving groups compared with the control group. Conclusion: Problem-solving skills training can be effective in reducing suicidal thoughts of soldiers. It is suggested that the protocol of problem-solving skills be used to raise hopes and reduce thoughts and suicide attempts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جعفر انیسی | j anisi


فاطمه رحمتی نجارکلایی | f rahmati najarkolaei


علی اکبر اسماعیلی | a esmaeeli


علی اکبر حقی | a hagghi



نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-166&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات