این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۴۷-۵۳

عنوان فارسی پایایی و ویژگی‌های روان سنجی پرسشنامه نگرش مذهبی در جمعیت دانشجویی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: مطالعات نشان داده است مذهبی بودن یک عامل محافظت کننده از بیماری و اختلالات روانی است. لذا مطالعه نگرش‌های مذهبی در جمعیت جوان ایرانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی پایایی و ویژگی‌های روان سنجی پرسشنامه نگرش سنج مذهبی در راستای ایجاد ابزار مناسب بومی برای اندازه‌گیری نگرش دینی انجام شده است. روش بررسی: 428 نفر از دانشجویان ورودی جدید 90-91 دانشگاه تهران طی نمونه‌گیری سهمیه‌ای و وزنی انتخاب شده و به سؤالات پرسشنامه 25 سؤالی نگرش سنج مذهبی پاسخ دادند. در این مطالعه جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و جهت بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌ها: جامعه آماری متشکل از428 دانشجو بود که میانگین سنی آنها 1/5±2/23 سال واکثریت (91%) مجرد و (1/81%) غیر شاغل و (60%) آنها نیز شهرستانی بودند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان دهنده سه عامل با تبیین (65%) واریانس و شاخص کیسن مایر الکین (96%) گردید. مؤلفه‌ها شامل: مذهب به‌عنوان عامل حمایت کننده در زندگی، مذهب به‌عنوان نیاز درونی و عدم دین باوری (سکولار) بود. این عوامل نیز بوسیله تحلیل عاملی تأییدی مورد تصدیق قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز توسط روش الفای کرونباخ برابر (94%) گزارش گردید. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه شاخص‌های روایی و پایایی پرسشنامه همگی در حد مطلوبی گزارش گردیدند می‌توان از پرسشنامه نگرش سنج مذهبی 25 سؤالی به‌عنوان پرسشنامه‌ای روا و پایا در اندازه‌گیری نگرش دینی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی، نگرش مذهبی، دانشجویان، پایایی

عنوان انگلیسی Reliability and psychometric properties of the religious attitude questionnaire in student population
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: Studies have shown that religiosity was protective factor in diseases and psychology disorders. Thus assessment of religious attitude among young population is important. This study aimed to evaluate the reliability and psychometric properties of a religious attitude questionnaire in order to produce an appropriate local instrument for measuring religious attitudes. Materials and methods: Totally, 428 new incoming students of Tehran University in 2011 were selected through quota and weighted sampling and answered 25 items religious attitude scale. In order to examine the construct validity, exploratory and confirmatory factor analysis was employed and Cronbach's alpha was used to examine the reliability. Results: The population was composed of 428 students with mean age of 23.2±5.1 years. The majority of them were single (%91) and unemployed (%81.1), and coming from township (%60). The descriptive statistics of the exploratory and confirmatory factor analysis indicate three factors with %65 of the variance and 0.96 of Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) index. The components included religion as a supporting factor in life, religion as an internal need, and secularity. These components were approved by the exploratory and confirmatory factor analysis. The reliability of the questionnaire was measured at 0.94 using Cronbach's alpha. Conclusion: Meanwhile the validity and reliability questionnaire indices have been reported as a desirable level, this 25-questioned religious attitude questionnaire is a reliable and valid instrument that can be used for measuring religious attitudes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Religious attitude, Students, Reliability

نویسندگان مقاله فاطمه رحمتی نجارکلایی | f rahmati najarkolaei


محمد رضا جعفری | mr jafari


جعفر انیسی | j anisi


مجید تلخابی | m talkhabi



نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-167&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات