این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
ابن سینا
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۱۷-۲۳
عنوان فارسی
مقایسه تأثیر آموزش حفاظت فردی در حملات شیمیایی به دو روش اجرای آموزش سنتی و آموزش به روش شبیهسازی بر دانش دانشجویان پرستاری نظامی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: محافظتهای فردی و جمعی اولین قدم دفاعی در برابر آلودگی با عوامل شیمیایی است. هدف از این مطالعه تأثیرآموزش حفاظت فردی در حملات شیمیایی به دو روش اجرای آموزش سنتی و اجرای شبیه سازی بر دانش دانشجویان پرستاری نظامی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی آموزشی بود که در آن 78 نفر از دانشجویان پرستاری بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات که توسط پژوهشگر ساخته شده است شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناسی و آزمون سنجش دانش بود. این پرسشنامه 16 سؤالی دارای یک جواب درست بود که بهصورت چند گزینهای طراحی شد. جهت تعیین اعتبار ابزار گردآوری دادهها از روش اعتبار محتوی و جهت تعیین پایایی ابزار از روش آزمون مجدد استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSSو با استفاده از آزمونهای آماری تجزیه و تحلیل گشت. یافتهها: میانگین نمره دانش گروه اجرای آموزش به روش سنتی قبل از مداخله 95/21 و برای گروه شبیهسازی 67/22 (204/0p=) و میانگین نمره دانش گروه اجرای آموزش به روش سنتی پس از مداخله31/ 26 و برای گروه شبیهسازی 22/26 بود (846/0p=). بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش موجب افزایش آگاهی دانشجویان پرستاری میگردد ولی با وجود افزایش آگاهی دانشجویان در زمینه حفاظت فردی، تفاوت آماری معناداری بین دو روش آموزشی سنتی و شبیه سازی وجود ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلاح های شیمیایی، حفاظت فردی، دانشجویان پرستاری
عنوان انگلیسی
Comparison of the effects of conventional and simulation teaching methods on nursing students’ knowledge in personal protection in chemical attacks
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Protections of individual and collective is the first step defense against contamination by chemical agents. This study was designed to compare the effect of conventional and simulation training on nursing students’ knowledge in Personal protection in chemical attacks. Materials and methods: In this training trial study, 78 nursing students from AJA University of Medical Sciences were selected and allocated randomly to two groups of simulation and conventional education. Data collection included a researcher-made questionnaire which was completed by nursing students before and two weeks after education. Its validity was determined by content validity method and its reliability by test/retest. Data was analyzed using descriptive and interpretive statistical methods by SPSS software. Results: Knowledge scores means in the two methods of simulation and conventional education increased from 22.67 and 21.95 (P=0.204) before education to 26.22 and 26.31 (P=0.846) after education. Mean scores of knowledge in the two methods significantly increased after education (P< 0.05). There was no significant difference between the two methods concerning knowledge scores means. Conclusion: The present study showed that education is necessary for increasing knowledge, but there was no significant difference between the two methods concerning knowledge scores means in personal protection in chemical attacks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Chemical warfare, Safety, Nursing students
نویسندگان مقاله
منیره عبادی | m ebadi
سیمین تاج شریفی فر | st sharififar
آرمین زارعیان | a zareiyan
نشانی اینترنتی
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-150&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات