این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
ابن سینا
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۰
عنوان فارسی
درماتیت و خدمهی پروازی
چکیده فارسی مقاله
درماتیت یک مشکل شایع هم در محل کار و هم در جامعه است. کارکنان خطوط هوایی یک گروه شغلی هستند که در معرض طیف وسیعی از مواد بالقوه محرک و دیگر عوامل تشدیدکننده مانند رطوبت نسبی پایین و آلایندههای هوا میباشند. مواد محرک شایع پوست شامل: مایعات دیالکتریک حاصل از دستگاههای الکترودیسشارژ، مواد Prepreg (یک ماده فیبری که به همراه یک رزین مصنوعی مخصوص برای تقویت پلاستیک بهکار میرود)؛ درزگیرهایی که در ساخت هواپیما به کار میروند، کروزن(سوخت هواپیما) و اجزای مختلف سوخت جت میباشد. سوخت جتهای تجاری، مخلوط پیچیدهای از مواد آلیفاتیک و آروماتیک میباشد و احتمال تماس پوستی در خدمهی سوختگیری و خدمهی نگهداری وجود دارد. رطوبت نسبی پایین، مخصوصاً در پروازهای طولانی مدت باعث تشدید درماتیت در خدمهی پروازی میشود. همچنین خلبانان ممکن است در خارج از کابین در معرض محرکهای پوستی دیگری قرار گیرند مانند اتیلن گلیکول، مایع هیدرولیک، سوخت جت و تمامی آنچه که در طول بازرسی روتین هواپیما قبل و پس از پرواز ممکن است با آن برخورد داشته باشند. تحت این شرایط، اقدامات پیشگیرانه بایستی بهدقت پتانسیل تماس با محرکها و آلرژنهایی که ممکن است منتهی به درماتیت در کارکنان خطوط هوایی شوند را مد نظر قرار دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خدمهی پروازی، آلرژنها، درماتیت
عنوان انگلیسی
Dermatitis and aircrew
چکیده انگلیسی مقاله
Dermatitis is a common problem both in the workplace and in the general community. Airline personnel represent a novel occupational group as they are also exposed to a wide range of potential chemical irritants and other aggravating factors. Such as low relative humidity and airborne pollutants. Common skin irritants include dielectric fluids from electrodischarge machining, ‘pre-preg’ materials and sealants in aircraft manufacture, kerosene and various jet-fuel components. Commercial jet fuel is a complex mixture of aliphatic and aromatic compounds, and there is potential for dermal exposure among refueling and maintenance crew. Low relative humidity appears to exacerbate dermatitis amongst aircrew, especially on longer flight durations. Pilots may also be exposed to additional skin irritants outside of the cabin environment, such as ethylene glycol, hydraulic fluid or jet fuel, all of which may be encountered during routine inspections of aircraft before and after flight. Given these factors, preventive measures must carefully consider the undoubted potential for contact with irritants and allergens, which may lead to dermatitis in airline personnel.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن برنجی | m berenji
air force be’sat hospital
متخصص طب کار، بیمارستان بعثت نهاجا
نشانی اینترنتی
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-70&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات