این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۲-۱۸

عنوان فارسی میزان آگاهی و نگرش کارکنان بیمارستان نیروی هوایی در مورد قانون در طب
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مسأله نارضایتی و شکایت بیماران از پزشکان معالج همواره در بخشهای بهداشت و درمان مورد بحث قرار میگیرد تا حدی که شاخه جدیدی از علم حقوق به نام حقوق پزشکی ایجاد شده است که مجموعه قواعد و مقررات حاکم بر مسایل پزشکی و دارویی را (Medical Law) مورد مطالعه قرار میدهد. از این رو لازم است افراد شاغل در این عرصه با قوانین حرفهای خود آشنا شوند. این تحقیق به منظور ارزیابی میزان آگاهی افراد شاغل در بخش بهداشت و درمان اداره بهداری و بیمارستان ت بعثت نهاجا انجام شد. روش بررسی: پرسشنامهای شامل نظرخواهی و سؤالات، توسط شرکت کنندگان در سمینار “قانون در طب” که در زمستان برگزار گردید، قبل و پس از شرکت در سمینار تکمیل شد. مورد تجزیه و t و آزمون χ شده و توسط آزمونهای آماری SPSS اطلاعات حاصل، وارد نرمافزار تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نفر قبل و نفر پساز شرکت در سمینار پرسشنامه را تکمیل نمودند. مشخصات سن، جنسو تحصیلات در دو گروه یکسان بود. مقایسه دو گروه نشانگر آن بود که اختلاف معنیداری بین نمره نظر افراد راجعبه سطح آگاهی خود در مورد مطالب مورد بحث سمینار وجود این در حالی است که بین نمره پاسخ به سؤالات قبل و بعد از شرکت در سمینار (0/05>P)دارد اختلاف معنیداری وجود ندارد. حتی در برخی موارد نمره پایین تری پس از شرکت کسب شده است. بحث: تداوم آموزش پزشکی، کسب دانش جدید، افزودن به آگاهی های علمی و شرکت در دورههای آموزشی به منظور برخورداری از مهارت های تکنیکی تشخیص و درمان، یکی از معتبرترین اقدامات جلوگیری از خطاهای تشخیصی و درمانی است. همچنین محدود کردن میزان جرایم، محدود کردن مدت مجاز برای ارایه ی شکایت از جمله اقدامات مهمی است که میتواند در حفظ احترام پزشکان مفید واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله در طب، قصورات پزشکی، شکایت

عنوان انگلیسی The level of information and knowledge of air force hospital personnel about law in medicine
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Based on many patients’ complaints about attending physicians and pharmaceuticals the problem has been adequately discussed and a branch of law called medical law has been developed which obliges the professionals in these fields to strictly abide by. Materials and Methods: To evaluate the implementation of Such Law in Be’sat hospital a questioner was devised and after Completion it was assessed in a Seminar in the winter of 1384 and statistically through Software devices were analyzed. Results: Two groups each of 50 respondents completed the before and after attending the seminar. In both groups, sex, age, and education were the same. Though there was a noticeable difference between the supposed knowledge of two groups (p< 0.05) no difference was seen in the real knowledge after studying the questionnaires. Conclusion: Therefore it is concluded that the continuation of upgrading medical expertise and the awareness of medical professionals through participation in educational meetings in diagnosis and skills is the most important way of observing the medical laws and minimizing the complaints of the patients, limiting the penalty rates and the permissible time for complaints and also increasing the judges, lawyer, consultants, and patient's fees can maintain the doctors respect to a large extent.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Law in Medicine, Medical Misjudgment, Complaint

نویسندگان مقاله محمد درویشی | m darvishi
air force be’sat hospital
متخصصبیماریهای عفونی بیمارستان بعثت نهاجا

سعید زارعی | s zareiy
iriaf health administration
پزشک هوایی، مرکز تحقیقات ادارهی بهداشت و درمان نهاجا

کامیاب علیزاده | k alizadeh
iriaf health administration
پزشک عمومی، مرکز تحقیقات ادارهی بهداشت و درمان نهاجا


نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-92&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات