این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پرستار و پزشک در رزم
، جلد ۳، شماره ۸، صفحات ۲۵-۳۳
عنوان فارسی
بررسی وضعیت برنامه ی درسی سنتی دوره ی پزشکی عمومی از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: برنامه درسی یکی از مهمترین فاکتورها در آموزش عالی است. بازنگری برنامه های درسی آموزش پزشکی همواره مورد توجه قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر، بررسی وضعیت برنامه درسی آموزش سنتی دوره پزشکی عمومی از دیدگاه دانشجویان بر اساس رویکرد یادگیری مادام العمر بود. روش کار: پژوهش به صورت توصیفی - مقطعی انجام روی 143 نفر از دانشجویان پزشکی شهر تهران انجام گردید . برای انجام کار از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 53 سوال در مقیاس لیکرت که روایی آن با بهره گیری از نظر صاحب نظران و پایایی آن با روش آلفای کورنباخ تایید شد، استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بر پایه نتایج حاصل از این پژوهش، وضعیت کلی برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد یادگیری مادام العمر از وضعیت نسبتا نامطلوبی برخوردار بود. عناصر اهداف، محتوا، روش های تدریس، روش های ارزشیابی، نقش اساتید، جو آموزشی و امکانات و ابزار در برنامه درسی فعلی وضعیت نسبتاً نامطلوبی دارند. بین متغیرهای جنسیت، تاهل و وضعیت سکونت با 3/ دیدگاه دانشجویان تفاوت معنی داری وجود نداشت ) 35 P> (. اما بین متغیرهای سن و معدل با دیدگاه دانشجویان درباره وضعیت برنامه درسی رابطه معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری : با توجه به جایگاه و ضرورت یادگیری مادام العمر در حرفه پزشکی، برنامه ریزان آموزشی می توانند در بازنگری در برنامه ی درسی دوره ی پزشکی عمومی از یافته های این پژوهش بهره مند شده، دانشجویان را به شایستگی های مورد نیاز تجهیز نمایند و به تربیت یادگیرندگان ماد ام العمر در حوزه ی پزشکی بپردازند
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The study of the traditional curriculum of general medicine program from the students prespective
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Curriculum is one of the most important factors in the higher education. Reviewing the curricula of medical education has always been considered. The aim of this study was to evaluate the current educational curriculum for general medicine program from the students' perspective based on lifelong learning approach. Method: This descriptive, cross-sectional study was conducted on 149 students of Medical Sciences, in Tehran. The data were collected through a researcher-made questionnaire consisting of 50 questions in Likert scale. The validity of the questionnaire was confirmed by the experts and its reliability by Cronbach's Alpha test. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (t- test , Pearson and ANOVA) using SPSS 16 software. Results: Based on the results of this study, the overall situation of the curriculum for general medicine program based on lifelong learning approach was relatively undesirable. The elements of the objectives, contents, teaching methods, evaluation methods, the role of teachers, educational environment and facilities and tools in the current curriculum were relatively in undesirable status. Between gender, marital status and living conditions of the students' perspective, there was no significant difference (P>0/05). But between age and grade point average of students' views about the curriculum, there was a significant relationship. Conclusion: According to the importance and necessity of lifelong learning in medical practice, educational planners could benefit the findings of this study in revising the curriculum for general medicine program and developing lifelong learners in the medical field. Also students will be equipped with the required competencie
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مژگان محمدی مهر |
مرکز توسعه آموزش
نشانی اینترنتی
http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-106&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات