این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پرستار و پزشک در رزم
، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۵-۱۱
عنوان فارسی
میزان وقوع خطاهای دارویی در دانشجویان پرستاری و علل عدم گزارش آن از دیدگاه آنان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خطاهای دارویی دانشجویان پرستاری از شایعترین خطاهای تهدیدکنندهی سلامت بیماران بوده که میتواند باعث مرگ و میر بیماران و افزایش هزینههای بیمارستانی گردد و از طرفی میزان گزارشدهی این خطاها پایین میباشد. این مطالعه با هدف بررسی وقوع خطاهای دارویی در دانشجویان پرستاری و علل عدم گزارش آن از دیدگاه آنان انجام گردید. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی- تحلیلی میباشد که روی دانشجویان ترم آخر پرستاری دانشکده پرستاری شهر زاهدان در سال 1392انجام گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه حاوی مشخصات فردی دانشجویان و 17 عبارت در رابطه با علل گزارش نکردن خطاهای دارویی در سه حیطهی ترس از پیامدهای گزارشدهی، عوامل مدیریتی و عوامل گزارشدهی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون تی مستقل با استفاده از نرمافزار SPSS نگارش 20 صورت گرفت. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که 1/58 درصد دانشجویان مورد مطالعه مرتکب خطاهای دارویی شده که از این میان فقط 7/16 درصد از آنان خطاهای خود را به مربی مربوطه گزارش نموده بودند. در میان حیطههای مورد بررسی بیشترین امتیاز به حیطه عوامل گزارشدهی(99/0±09/3) تعلق گرفت، که در این میان فراموش نمودن گزارش خطای دارویی توسط دانشجویان بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داد (26/1±40/3). همچنین هیچگونه تفاوت آماری معناداری میان وقوع اشتباه دارویی و جنسیت دانشجویان مشاهده نگردید (57/0=p). نتیجهگیری: خطاهای دارویی یکی از موضوعات مهم در کارآموزی دانشجویان پرستاری مطرح می باشد. لذا طراحی برنامههایی به منظور کاهش و کنترل خطاها و افزایش میزان گزارشدهی آنها توسط دانشجویان ضروری به نظر میرسد. برای این منظور برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی و بازآموزی میتواند مفید باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عدم گزارش خطا، دانشجویان پرستاری، خطاهای دارویی
عنوان انگلیسی
Survey of medication errors in nursing student and reasons for not reporting it from their perspective
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Medical errors are the most common errors in nursing students that threatening the health and increased mortality and hospital costs. On the other hand reporting rate the error is low. Therefore, this study aimed to investigate the occurrence and causes of not reporting medication errors in nursing students from their perspective. Methods: This cross - sectional analytic study performed on last term nursing students in Zahedan. In order to collect data used questionnaire contain demographic question and 17 items about reasons for not reporting medical errors (in three areas: fear of the consequences of reporting, management and reporting of the factors). Data analysis by descriptive statistics (mean and standard deviation) and t- test in Spss v.16 software. Results: Results showed that 58/1% of students who commit medical errors are the only 16/7% of them has reported their mistakes to the coach. Among the areas of highest rated areas is factor related to reporting (3/09 ± 0/99) was given, in which the forgetting medication error reporting by students accounted for most points (3/40 ± 1 / 26). Also, no significant difference was observed between student gender of medication errors and p = 0/57). Conclusion: Medication error is important in nursing students practical. Therefore, planning of program for medication errors reduction and control and records in nursing students is necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
error concealment, nursing students, medication errors
نویسندگان مقاله
مریم یعقوبی |
مرکز تحقیقات سلامت بارداری
علی نویدیان |
مرکز تحقیقات سلامت بارداری
انعام الحق چرخت گرگیج | enam alhagh charkhat gorgij
دانشکده پرستاری و مامایی
فرشاد چاکر زهی | چاکر zehi
دانشکده پرستاری و مامایی
حمید صالحی نیا |
گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی
نشانی اینترنتی
http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-82&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات