این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۲۱، شماره ۷۴، صفحات ۶۵-۷۴

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت و بررسی میزان خوانایی اطلاعات سلامت برخط تولید شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان اطلاعات سلامت برای بیماران، مراقبان بیماران و عموم افراد جامعه است. هدف از پژوهش حاضر بررسی کیفیت و خوانایی اطلاعات سلامت برخط تولید شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان‌های وابسته به آن می‌باشد. روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی- توصیفی است. وب‌سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه وب‌سایت 48 دانشگاه علوم پزشکی وابسته به این نهاد در بازه زمانی فروردین تا تیرماه 1397 مورد بررسی قرار گرفتند. از میان 10780 رکورد شناسایی و دانلود شده، 7164 رکورد که با هدف آموزش به بیمار تهیه شده بودند، وارد پژوهش شدند. نمونه‌ای تصادفی شامل 215 رکورد انتخاب و توسط دو پژوهشگر مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی کیفیت اطلاعات از پرسش‌نامه DISCERN و به منظور تعیین سطح خوانایی اطلاعات از شاخص فلش دیانی استفاده شده است. یافته‌ها: میانگین کیفیت اطلاعات سلامت، مقدار 1/41 و میانگین سطح خوانایی اطلاعات، مقدار 3/35  به دست آمد که نشانگر کیفیت متوسط و خوانایی پایین اطلاعات مورد بررسی است. بالاترین سطح کیفیت در اطلاعات تولید شده مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تبریز با میانگین امتیاز 50/49 و بالاترین سطح خوانایی اطلاعات مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با میانگین امتیاز 28/54 بوده است. نتیجه‌گیری: اطلاعات مورد بررسی از نظر کیفیت در سطح بین ضعیف تا متوسط قرار داشته و از نظر خوانایی نیز اغلب دشوار بودند. به منظور برطرف ساختن این مشکل توصیه می شود پیش از تولید بسته‌های اطلاعاتی آموزش به بیمار، استانداردهای تولید محتوا برای بیماران مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Quality and readability of online health information produced by the Ministry of Health and Medical Education of Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The Ministry of Health and Medical Education is one of the main providers of health information for patients and caregivers in Iran. The current study aimed to assess the quality and readability of online health information produced by the Ministry and its affiliated organizations. Methods: In this descriptive-survey study, the websites of the Ministry of Health and its affiliated medical universities (N=48) were assessed during April to July 2018. The corpus included 10780 records; however, only 7164 records produced for patient education were included in the study. Finally, a sample of 215 records were randomly selected and reviewed by two researchers. The quality and readability of the records were assessed by DISCERN questionnaire and Flash Dayani formula, respectively. Result: The mean scores for the quality (M=41.14) and readability (M= 35.27) of health information indicated a moderate quality and low readability. The highest mean scores on information quality (M= 49.50) and health information readability (M= 54.28) were obtained by Tabriz and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences, in that order. Conclusion: The quality of online health information produced by the Ministry of Health in Iran ranges from poor to moderate and it is written at difficult level; therefore, it is recommended to consider international standards for the content of patient education packages prior to  developing any educational packages.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحیده زینالی | Vahide Zeinali
Shahid Beheshti university of medical sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

عباس حق پرست | Abbas Haghparast
Shahid Beheshti university of medical sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

منصوره دمرچی لو | Mansoureh Damerchilou
Shahid Beheshti university of medical sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

ناصر وظیفه شناس | Naser Vazifehshenas
Shahid Beheshti university of medical sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1304-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/52/article-52-1133251.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات