این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۳۴-۴۱

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای انسجام داستان در کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب ویژه‌ی زبانی و کودکان طبیعی
چکیده فارسی مقاله هدف: درمطالعات انجام شده در زبان انگلیسی، کودکان مبتلا به اختلال آسیب ویژه­ی زبانی، نقایص ویژه­ای را در انسجام داستان نشان داده­اند؛ در پژوهش حاضر انسجام داستان در این دسته از کودکان و کودکان طبیعی در زبان فارسی بررسی شده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی است. 50 کودک با رشد طبیعی و 10 کودک مبتلا به آسیب ویژه­ی زبانی در این مطالعه شرکت کردند. کودکان آسیب ویژه­ی زبانی از نظر وضعیت شنوایی، هوش غیرکلامی و عاطفی طبیعی بودند. مشکل زبانی آنها­ با استفاده از آزمون رشد زبان تایید گردید. با استفاده از نسخه فارسی آزمون هنجار گفتمان روایتی، داستانهای تک صحنه‌ای و سه صحنه‌ای از آنها استخراج و نسخه­برداری گردید. سپس بر اساس عناصر انسجام امتیاز داده شد. در هردو مرحله نسخه ­برداری و امتیاز­­دهی، درصد توافق بین دو مصحّح محاسبه گردید. جهت مقایسه امتیاز انسجام داستانها­ و صحنه‌ها بین دو گروه، از آزمونهای تی مستقل و من ویتنی استفاده شد. یافته­ها: در کودکان طبیعی درصد توافق برای نسخه­برداری هر دو داستان«الف1» و «الف3» 100درصد، امتیازدهی داستان «الف1»، 96 درصد و امتیازدهی داستان «الف3»،94/51 درصد به دست آمد. پس از مقایسه گروه­ها مشخص شد که در بین دو گروه میانگین امتیاز انسجام داستان «الف1» و «الف3» به تفکیک و همچنین میانگین امتیاز انسجام صحنه‌های مختلف داستان «الف3» در دو گروه به طور معنادار متفاوت هستند (0/00=p). نتیجه­گیری: عملکرد انسجام داستان در کودکان مبتلا به آسیب ویژه­ی زبانی ضعیف­تر از کودکان با رشد طبیعی است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Study of Story Coherence in Persian Speaking Children with Specific Language Impairment and Normal Development
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Children with specific language impairment have shown specific defects in story coherence. The present study investigated story coherence in Persian speaking children with specific language impairment and normal development. Methods: This study is cross-sectional. Samples are 50 children with normal development and 10 children with specific language impairment. Children with language impairment had normal hearing, nonverbal IQ, and emotional status. Their language impairment detected by test of language development. Single-episode story (A1) and three-episode story (A3) were elicited and transcripted by using of Persian Narrative Norms Instrument. The story scored based on coherence elements. In both transcription and scoring stages, the percent agreement between inter-rater were calculated. To compare scores of the stories and episodes between two groups of children, Independent t-test and Mann-whitney test were applied. Results: In children with normal development, percent agreement in transcription obtained 100%.Percent agreement of scoring in "A1" and "A3" respectively were 96% and 94.51%. The mean of scores of both "A1" and "A3" story were significantly different (p=0.00) between two groups. Two groups were also significantly different (p=0.00) in different episodes of "A3" story. Conclusion: Children with specific language impairment has score lower than children with normal development in Coherence. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله راضیه رضوانی | r rezvani
msc, department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, iran
کارشناسی ارشد، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

زهرا سلیمانی | z soleymani
assistant professor,department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, iran
استادیار، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

شهره جلایی | sh jalali
associate professor,department of physiotherapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, iran
دانشیار، گروه فیزیو تراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

یحیی مدرسی | y modaresi
professor, department of linguistics , institute of human sciences, tehran , iran
استاد، گروه زبانشناسی، پژوهشکده علوم انسانی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jpsr.mums.ac.ir/article_6909.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات