این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۷-۱۳

عنوان فارسی بررسی مهارتهای ادراکی- حرکتی درکودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله هدف:اهمیت رشد توانایی‌های ادراکی، در بازداری یا پیشرفت عملکرد حرکتی کودک می‌باشد. یادگیری حرکتی مبدأ یادگیری است و فرآیندهای ذهنی عالی‌تر، پس از رشد مناسب دستگاه حرکتی و دستگاه ادراکی به وجود می‌آید و این مطلب اهمیت مشکلات درکی _ حرکتی در افراد دارای اختلالات یادگیری را نشان می‌دهد. با توجه به شیوع بالای اختلال یادگیری این پژوهش با هدف ارزیابی مهارت های درکی- حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری انجام شد. روش بررسی:این مطالعه از نوع مقطعی و مورد_شاهدی بود. گروه آزمون شامل 38 دانش آموز 7 الی 9 ساله مشغول به تحصیل در مدارس عادی شهر سمنان که طبق سنجش اداره آموزش و پرورش شهر سمنان مبتلا به اختلال یادگیری بودند. گروه شاهد شامل 38 کودک غیر مبتلا به اختلال یادگیری بود که با کودک مبتلا در یک کلاس درس بودند. برای ارزیابی مهارت هماهنگی دو طرفه از خرده آزمون هماهنگی دوطرفه در مقیاس رشد حرکتی Bruininks-Oseretsky استفاده شد و به وسیله آمار توصیفی و استنباطی، توسط نرم‌افزار spss16 و آزمون Mann-withney مورد تجزیه و تحلیل گرفت. یافته‌ها:تحلیل‌های آماری نشان داد که کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در مهارت حرکتی هماهنگی دوطرفه ضعیف‌تر از کودکان غیر مبتلا عمل می‌کنند (0/01>p). نتیجه‌گیری:مطابق یافته‌های پژوهش حاضر به نظر می‌رسد عملکرد کلی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در مهارت هماهنگی دو طرفه ضعیف‌تر از کودکان غیر‌مبتلا باشد. از آنجایی که کنترل‌کننده حرکات دوطرفه کورتکس حرکتی، مخچه و عقده‌های قاعده‌ای هستند و با توجه به نقش عقده‌های قاعده‌ای، و لوب پیشانی (که در ارتباط نزدیک با قشر حرکتی می‌باشد) در حافظه و یادگیری، به نظر می‌رسد می‌توان از طریق تصحیح و تقویت مهارتهای حرکتی دو طرفه که منجر به بهبود عملکرد کلی مناطق یاد شده در سیستم اعصاب مرکزی می شوند، به ارتقا حافظه و یادگیری در این کودکان کمک کرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت های درکی- حرکتی، اختلال یادگیری، مهارت هماهنگی دوطرفه،

عنوان انگلیسی An Investigation of Bilateral Coordination of Children with Specific Learning Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Purpose:The importance of perceptual skills development is in the lake or improvement in children’s motor function. The motor learning is the base of learning and higher mental processes created after the adequate development of motor and perceptual systems. This reason shows the importance of perpetual-motor impairment in learning deficits. According to the prevalence of learning disorder, this study was performed to evaluate the perceptual- motor skills in children with learning disorder. Methods:This study was cross-sectional and case-control. The target group consisted of 38 children aged 7 to 9 years old studying in ordinary schools in city of Semnan who were diagnosed with learning disability as measured by the educational department. The control group consisted of 38 children without LD who were classmate with the LD group. For the evaluation of the bilateral coordination skills, the bilateral coordination subtest from the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency was employed. The obtained data were analyzed by descriptive and inferential statistics and SPSS and Mann-withney software. Results:Statistical analysis showed that children with LD obtained lower scores in bilateral coordination subtest compared with normal children (P< 0.01). Conclusion:According to the results of this study, it seems that the overall performance of bilateral coordination in LD children is weaker than the children in the control group. Since the controllers of bilateral movement are the Motor cortex, cerebellum and basal ganglia and according to the role of basal ganglia and frontal lobe (that is closely in association with the motor cortex) in memory and learning, it seems that we can improve memory and learning ability with improving bilateral coordination movements
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مونا سیمین قلم | m siminghalam
msc.ot, lecturer, faculty of rehabilitation, semnan university of medical sciences, semnan, iran
کارشناس ارشد کاردرمانی، مربی، عضو هیئت علمی گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

حسین علی بخشی | h alibakhshi
msc.ot, lecturer, faculty of rehabilitation, semnan university of medical sciences, semnan, iran|phd, candidate of rehabilitation counseling, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد کاردرمانی، مربی، عضو هیئت علمی گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران|دانشجوی دکتری مشاوره توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

زهرا احمدی زاده | z ahmadi zadeh
msc.ot, lecturer, faculty of rehabilitation, semnan university of medical sciences, semnan, iran
کارشناس ارشد کاردرمانی، مربی، عضو هیئت علمی گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jpsr.mums.ac.ir/article_6379.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات