این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
آمایش جغرافیایی فضا
، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۲۰۱-۲۲۶
عنوان فارسی
واکاوی « شبکه مقاصد متن فضاییگردشگری» در استان گلستان (خوانشی پساساختاری)
چکیده فارسی مقاله
نگرش پساساختاری و رویکرد متن محوری به گردشگری به عنوان یک متن فضایی که تولید ، مهیا و عرضه می شود، ارتباطات استراتژیک بین عناصر مختلف و توجه به همکاری ذی نفعان در فرآیند برنامه ریزی و توسعه ؛ رکن اساسی توسعه گردشگری به حساب می آیند. این ارتباط ریزوم حول محور شبکه مقاصد متن فضایی گردشگری شکل می گیرد. از منظر این تئوری است که می توان همپیوندهای متن فضایی گردشگری را در بینامتن های منطقه ای مورد واسازی قرار داده و از طریق به شناسایی و مهیا نمودن نیازها و خواست گردشگران ، برقراری امکانات و تسهیلات مناسب با نیازها و اطلاع رسانی به گردشگران جهت انتخاب مسیر مناسب اقدام نمود. در این راستا جهت خوانش متن فضایی گردشگری در استان گلستان با تاکید بر ترسیم شبکه مقاصد متن فضایی گردشگری با استفاده از روش تحقیقی تحلیلی ـ توصیفی انجام گرفته که با بهره گیری از نظریه شبکه، روش دلفی و تکنیک گلوله برفی و با پرسش از متخصصان در مقیاس منطقه ای و ملی ، شبکه مقاصد متن فضایی گردشگری در استان گلستان در ابعاد مختلف ترسیم گردید.نتایج نشان می دهد که اندازه تراکم شبکه مقاصد گردشگری در این تحقیق برابر با 0.437 می باشد . با توجه نسبتاً نزدیک به میانه ( 0.5 ) می توان متصور شد که این شبکه ، دارای تراکم کمتری است. ضریب خوشه بندی حاصل برابر با 0.678 ، که نسبتاً بالاست که نشان دهنده تمایل بالای مقاصد برای تشکیل خوشه در شبکه می باشند. یعنی ارتباط با اطمینان مشترک بین مقاصد گردشگری تشکیل شود. همچنین چهار مقصد متن فضایی گردشگری استان گلستان، برج قابوس گنبد با 78.002% و بازارچه اینچه برون آق قلا با 44.446% ، جنگل ناهار خوران گرگان با 23.549% و اسکله بندرگز با 18.882% با دارا بودن بیشترین مرکزیت بینابینی می توانند به عنوان مقاصدی باشند که گردشگران می توانند برای انتخاب مقصد گردشگری بعدی از آنها عبور کنند و با توجه به مرکزیتی 100% دارای بالاترین مرکزیت نزدیکی هستند.این بدان معنی است که این چهار مقصد دارای فاصله کوتاهتری نسبت به هر یک از مقاصد مجاور خود را دارند و دارای مرکزیت بیشتری هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
متن فضایی، مقاصد گردشگری، پساساختاری، نظریه شبکه، استان گلستان،
عنوان انگلیسی
The research of “Tourism spatial text destinations network “in Golestan province (Post-Structural Reading)
چکیده انگلیسی مقاله
Post-structural theory and text based approach of tourism are produced, and provided as a spatial text strategic communication between different elements and attention to cooperation of beneficiary in planning and development process are accounted as essential part of tourism development. This communication is formed around of tourism spatial text destinations network. Based on this theory perspective we can put tourism spatial text associations in regional Intertextual deconstruction to this method, we can proceed to identify and provide tourist's needs and requirements, providefacilities according to the needs and inform tourists about choosing the appropriate path. When using network theories which have complex processes, reading destinations network in tourism spatial text would be enabled and through this we can try to read tourism space text in regional scale to make tourism stable. Regard to this, in order to reading tourism spatial text in Golestan province with emphasis on drawing tourism spatial text destinations networkby descriptive- analysis research method have been done, tourism spatial text destinations network in Golestan is drawn in different dimension by utilizing network theory, Dolphin method and snowball technique and by asking experts in national and regional scale. The results show that the density value of the tourism destinations network in this research is 0.437. With relatively close attention to mean, we can suppose that this network has lower density. The resulted clustering coefficient is 0.678 which is rather high and shows high trend of destinations toorganizecluster in the network. This means the establishment of relationship with common trust (confidence)between tourism destinations. In addition, four space text destinations of Golestan including Gonbad-e Qabus Tower with 78.002%, IncheboronAqqalamarket with 44.446%, Gorgan Nahar Khoran forest with 23.549% and Bander Gaz Port waterfront with 18.882% having the most intermediate centrality can be the destinations through them the tourists can pass to choose the next tourism destination and based on 100% centrality they have the highest proximity centrality. This means that these four destinations have a shorter distance compared to each of the nearbydestinations and have more centrality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی سقایی |
استادیار دانشکده علوم گردشگری ـ موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان
زهره جوانبخت قهفرخی |
دانشجوی دکتری جغرافیا ـ دانشگاه شهید بهشتی تهران
علی رضا اسلامی |
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی ـ موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان
نشانی اینترنتی
http://gps.gu.ac.ir/article_80362_8d8ff243006d5f16e723ec38ca91b2c1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/557/article-557-1133530.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات